در این صفحه می توانید لیستی از جدیدترین موضوعات و مقالات مرتبط با مبحث برنامه ریزی استراتژیک را مشاهده نمایید. این مقالات از ژورنال های معتبر بین المللی دریافت شده و فایل PDF آنها را می توانید به صورت رایگان از سایت، دریافت نمایید. لازم به ذکر است که این مقالات می توانند منبع بسیار مناسبی برای انجام پروژه های دانشگاهی باشند.
برنامه ریزی استراتژیک، هنر خلق استراتژی های تجاری خاص، پیاده سازی آنها و ارزیابی نتایج اجرای طرح، در مورد اهداف یا آرمان های بلندمدت کلی یک شرکت، می باشد. این فرآیند، مفهومی است که بر تلفیق بخش های سازمانی مختلف (مانند حسابداری و امور مالی، بازاریابی و منابع انسانی) درون یک شرکت برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود، تمرکز می کند. این اصطلاح، اساساً با مدیریت استراتژیک، مترادف است.
برنامه ریزی استراتژیک، فرآیند تعریف استراتژی، یا جهت گیری یک شرکت و تصمیم گیری در مورد تخصیص منابع خود برای دنبال کردن این استراتژی، می باشد. همچنین می تواند تعمیم دهنده مکانیزم های کنترل برای هدایت پیاده سازی استراتژی باشد. این ابزار در شرکت های چند دهه گذشته، بسیار مهم شد و به عنوان یک جنبه مهم از مدیریت استراتژیک، باقی ماند. این نوع برنامه ریزی توسط برنامه ریزان یا استراتژیست ها اجرا می شود، یعنی کسانی که بسیاری از طرف های سازمانی و منابع سازمانی را در تحلیل سازمان و رابطه اش با محیطی که در آن رقابت می کند، دخیل می کنند.
استراتژی تعاریف بسیاری دارد، اما عموماً شامل تعیین اهداف استراتژیک، تعیین اقدامات برای دستیابی به اهداف و بسیج کردن منابع برای اجرای اقدامات می باشد. یک استراتژی، توصیف می کند که چگونه اهداف بوسیله ابزار (منابع)، حاصل می شوند. رهبری ارشد یک سازمان عموماً وظیفه تعیین این راهبردها را دارند. این راهبردها می توانند برنامه ریزی شده (عمدی) باشند یا می توان آنها را به صورت الگویی از فعالیت (پدیدار شده) هنگام سازگار شدن سازمان با محیط اطرافش، تعریف نمود. این رویکردها شامل فرآیندهای تدوین و پیاده سازی است؛ برنامه ریزی استراتژیک به هماهنگی هر دوی آنها کمک می کند. اما باید گفت که این ابزار، ماهیت تحلیلی دارد (یعنی، شامل «یافتن نقاط» است)؛ خود تشکیل استراتژی شامل سنتز (یعنی «متصل کردن نقاط») از طریق تفکر استراتژیک، است. به این صورت، این فرآیند، حول فعالیت تشکیل استراتژی، رخ می دهد.
در این صفحه می توانید مقالات انگلیسی مرتبط با موضوع برنامه ریزی استراتژیک را مشاهده نمایید. این مقالات توسط تیمی از بهترین مترجمین رشته مدیریت، و به صورت کاملا تخصصی، ترجمه شده اند. لازم به توضیح است که ترجمه ها در قالب فایل ورد (WORD) انجام شده و کاملا قابل ویرایش و شخصی سازی می باشند. با بهره گیری از این ترجمه ها که با قیمتی تقریبا رایگان در اختیار شما قرار گرفته اند می توانید فرآیندهای پژوهشی و دانشگاهی خود را تسریع بخشید.
هر کسب و کار موفق، یک طرح دارد و می داند که در آینده به کجا می رسد. تعیین یک طرح، همراه با اهداف، تاریخ های هدف و مقصود، باید قبل از پرداختن به اجرای یک کسب و کار، نهایی شده باشند. وقت گذاشتن به صورت منظم و پیوسته برای مرور عملکرد قبلی شرکت و پیش بینی عملکرد آتی، به آن نقشه راه می دهد. اکثر کسب و کارها، بدون برنامه ریزی استراتژیک، که مربوط به دانستن وضعیت فعلی کسب و کارشان است و اینکه کجا می خواهند بروند، شکست خواهند خورد. یک طرح استراتژیک به سازمان ها این امکان را می دهد تا آنچه را که مهم است، نحوه رسیدن به هدف، موانع، و پرت کننده های حواسی که باید نادیده بگیرید را مشاهده کنند.
برنامه ریزی استراتژیک، فرآیند تعریف عناصر جهت دهنده کلیدی یک سازمان است. یک نقشه کلی است که توسط مدیران اجرایی ارائه می شود و اجازه می دهد کل سازمان مسیر درست را در تصمیمات روزانه خود حفظ کند. این ابزار، یک فرآیند سیستماتیک است که معمولاً از تعریف اهداف استراتژیک، اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و طرح های گسترده، بهره می گیرد تا به آنها برسد. این طرح، معمولاً با بیانیه های استراتژیک، مانند چشم انداز و رسالت شرکت، شروع می شود. بعد از اینکه این طرح ایجاد شد، هر بخش سازمان باید طرح های عملیاتی تر یا «تاکتیکی» را تعریف کند. این ابزار، چارچوبی فراهم می کند تا از طریق آن، همه تصمیمات در کل سازمان گرفته شوند، تا اینکه طرح استراتژیک بعدی، ارائه گردد.
هر بخش سازمانی و در حالت ایده آل هر کدام از کارکنان باید بداند که آیا کار آنها دقیقاً همراستا با طرح کلی است یا خیر. علاوه بر آن، اجرای اهداف با تعداد معدودی از مدیران ارشد امکان پذیر نیست، بلکه با نتیجه ترکیبی همه کارکنان میسر می شود. در بسیاری از شرکت ها، برنامه ریزی استراتژیک به صورت سالانه رخ می دهد، اما این تعداد دفعات ممکن است تغییر کند. همچنین شرکت کنندگان می توانند از سطوح بسیار بالا، مانند اعضای هیئت مدیره که به صورت منفرد کار می کنند، تا گروه گسترده تری که شامل مدیریت ارشد و میانی است، متغیر باشند. در هر حالت، فرآیندی است که بوسیله رهبری انجام می شود.