در این صفحه می توانید مقالات انگلیسی مرتبط با موضوع رفتار استراتژیک را مشاهده نمایید. این مقالات از ژورنال های معتبر بین المللی دریافت شده و فایل PDF انگلیسی آنها را می توانید به صورت رایگان از سایت، دانلود نمایید. در مدل رفتار رقابتی پایه و در یک انحصار بازاری، لازم نیست تا افراد و شرکت ها، رفتار استراتژیک داشته باشند. دلیلش آن است که مدل رقابتی پایه، شرایط رقابت کامل را بوجود می آورد، جایی که هر شرکت یا فرد، یک دریافت کننده قیمت است و نمی تواند بر قیمت بازار، تاثیر بگذارد و در صورت وجود یک انحصار بازاری، مشخص است که هیچ رقابتی نمی تواند شکل بگیرد. با این حال، هنگامی که بازارها به نحوی ساختاربندی می شوند که رقابت ناکامل وجود داشته باشد، رفتار استراتژیک مهم می شود. در رقابت ناکامل، چندین شرکت آگاه هستند که فروش آنها به قیمتی که می گذارند و احتمالاً اقدامات دیگری که انجام می دهند، مانند تبلیغات، بستگی دارند. در دو حالت خاص، ساختار بازار رقابت ناکامل به ما ارتباط پیدا می کند: انحصار چندقطبی (هنگامی که چندین شرکت به اندازه کافی معدود وجود داشته باشند که هر کدام باید نگران این باشند که رقیبان آنها به هر اقدامی که انجام می دهند، چه پاسخی می دهند) و رقابت انحصاری تک قطبی (هنگامی که شرکت های به اندازه کافی زیاد وجود داشته باشند که هر کدام باور دارند که رقیب آنها، قیمت را تغییر نمی دهد، اگر قیمت خودشان را پایین بیاورند و اینکه سود ممکن است تا صفر پایین بیاید).
رفتار استراتژیک، اساساً تصمیماتی است که واکنش های احتمالی دیگران را مدنظر قرار می دهند. برای درک این مبحث، از نظریه بازی استفاده می شود. اقتصاددانان دریافته اند که بسیاری از نمونه های این حوزه را می توان با اتکا بر مفاهیم اصلی مشوق ها و اطلاعات، درک نمود. این اصطلاح به معنای این است که هر بازیگر باید تلاش کند تا آنچه را که بازیگر دیگر احتمالاً انجام می دهد را تعیین کند. پایین آوردن قیمت ها برای این حوزه، فوق العاده مهم است؛ لازم به ذکر است که تفکر استراتژیک در این حوزه، به معنای توجه به آینده برای پیش بینی رفتار دیگران و سپس استفاده از آن اطلاعات برای تصمیم گیری است.
نظریه بازی، چارچوبی برای مطالعه این مبحث فراهم می کند. هدف این است که پیش بینی کنیم که هر بازیگر چه نوع استراتژی را انتخاب می کند و پیامد و نتیجه آن بازی (توازن آن) را پیش بینی کند. ژان نش (John Nash)، بنیادی ترین ایده را برای پیش بینی اقدامات بازیگران در یک بازی استراتژیک، ابداع کرد. این نظریه، «توازن نش» نامیده می شود و براساس آن، هر بازیگر بازی، با توجه به راهبردهایی که دیگران دنبال کرده اند، بهترین استراتژی را انتخاب می کند. یک بازی می تواند یک توازن نش منحصربفرد داشته باشد یا ممکن است حتی چندین توازن داشته باشد، که این امر به استراتژی بستگی دارد.
در این صفحه، لیستی از موضوعات و مقالات مرتبط با مبحث رفتار استراتژیک، قرار داده شده است. این مقالات انگلیسی، توسط تیمی از بهترین مترجمین رشته مدیریت، به صورت تخصصی ترجمه شده و متن فارسی آنها نیز، قابل دریافت از سایت می باشند. از این مقالات می توان به عنوان منبعی برای تحقیق های درسی و دانشگاهی و همچنین مقاله بیس پروپوزال و پایان نامه استفاده نمود. ترجمه مقالات در قالب فایل ورد (WORD) انجام شده و دارای فرمت doc یا docx می باشند و کاملا قابل ویرایش و شخصی سازی هستند.
رفتار استراتژیک، یک اصطلاح عام برای اقدامات صورت گرفته توسط شرکت هایی است که قصد دارند بر محیط بازاری که در آن رقابت می کنند، تاثیر بگذارند. این حوزه، شامل اقداماتی جهت تاثیر گذاری بر حریفان به نحو همکارانه جهت افزایش سود و منافع مشترک و همچنین اقدامات غیرهمکارانه جهت افزایش سود و منافع شرکت و زیان رقیبان است. انواع مختلف همدستی یا تبانی، مثالهایی از رفتار استراتژیک همکارانه هستند. مثال های این فرآیند در حالت غیرهمکارانه نیز شامل پیش بینی امکانات، شکار قیمتی و غیرقیمتی و ایجاد موانع مصنوعی برای ورود می باشند. این فرآیند به احتمال بیشتر در صنایعی رخ می دهد که دارای تعداد خریداران و فروشندگان اندک هستند.
هدف رفتاری شرکت ها یا افراد، تاثیر گذاری بر ساختار یک بازار است. در اقتصادهای سنتی، شرایطی مانند انحصار تک قطبی یا انحصار چندقطبی، به عنوان نتیجه شرایط فنآوری و وضعیت تقاضا، دیده می شوند. اخیرا، مشاهده شده که یک شرکت یا فرد خاص می تواند به روش های مختلف بر رقیبان خود تاثیر بگذارد، برای مثال، با ایجاد تهدید، یک جنگ قیمتی در راستای ورود به بازار، ایجاد نماید.