عنوان فارسی |
مبانی سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS): مقدمه و تاریخچه، مزایا، چالش ها و تاثیرات اقتصادی |
درسهای مرتبط |
  فناوری اطلاعات |
تعداد اسلاید : 21 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS)، یک کاربرد فناورانه پیشرفته است که هدف آن، فراهم کردن خدمات نوین مرتبط با «روش های مختلف مدیریت حمل و نقل و ترافیک» و قادر سازی کارکنان به کسب اطلاعات بیشتر و استفاده ایمن تر، هماهنگ تر و «هوشمندتر» از شبکه های حمل و نقل، می باشد.
تعدادی از این فناوری ها شامل درخواست خدمات فوریتی و اورژانسی هنگام رخداد یک تصادف، استفاده از دوربین برای اجرای قوانین ترافیکی یا علائم مشخص کننده تغییرات حد سرعت براساس شرایط، می باشند. با اینکه ITS ممکن است به همه روش های حمل و نقل اشاره داشته باشد، اما اتحادیه اروپا، آن را به صورت سیستمی تعریف کرد که در آن، فناوری های اطلاعات و ارتباطات در زمینه حمل و نقل جاده ای و همچنین برای رابط هایی با روش های حمل و نقل دیگر، بکار گرفته شده اند. این سیستم را می توان برای بهبود بازده و ایمنی حمل و نقل در تعدادی از شرایط، یعنی حمل و نقل جاده ای، مدیریت ترافیک، ارتباطات سیار و غیره، مورد استفاده قرار داد. این تکنولوژی در سراسر جهان جهت افزایش ظرفیت جاده های پرازدحام و کاهش زمان مسافرت، در حال بکارگیری است.
افزایش فعالیت دولتی در زمینه این فناوری، با افزایش تمرکز بر امنیت داخلی، بیشتر می شود. همچنین، بسیاری از سیستم های ITS پیشنهادی شامل پایش جاده ها، که یکی از اولویت های امنیت داخلی است، می باشد. تامین مالی بسیاری از سیستم ها یا مستقیماً از طریق سازمان های امنیت داخلی یا با تایید آنها، صورت می گیرد. علاوه بر آن، این سامانه می تواند نقشی در «تخلیه دسته جمعی» سریع مردم در مراکز شهری بعد از رویدادها و سوانح بزرگ مانند بلایای طبیعی یا تهدیدات جنگی، داشته باشد. بسیاری از زیرساخت ها و برنامه ریزی های دخیل در این سامانه، در موازات با نیاز برای سیستم های امنیت داخلی می باشند.
در کشورهای در حال توسعه، مهاجرت از زیستگاه های روستایی به شهری رشد زیادی داشته است. بسیاری از نواحی کشورهای در حال توسعه، بدون موتوریزه کردن قابل توجه و تشکیل حومه ها، شهری شده اند. قسمت اندکی از جامعه ممکن است استطاعت خرید خودرو را داشته باشند، اما خودروها به میزان زیادی ازدحام را در این سیستم های حمل و نقل چند نقطه ای، افزایش دهند. همچنین آلودگی هوایی قابل توجهی بوجود می آورند، خط ایمنی قابل توجهی بوجود می آورند و احساس نابرابری در جامعه را تشدید می کنند. تراکم جمعیت زیاد بوسیله یک سیستم پیاده روی، حمل و نقل دوچرخه ای، موتورسیکلت ها، اتوبوس ها و قطارها، قابل پشتیبانی هستند.
قسمت های دیگری از کشورهای در حال توسعه، مانند چین، هند و برزیل، به میزان زیادی روستایی باقی مانده اند، اما سریعاً در حال شهری شدن و صنعتی شدن هستند. در این نواحی، یک زیرساخت موتوریزه شده همراه با موتوریزه کردن جمعیت، در حال توسعه است. اختلاف طبقاتی زیاد بدین معناست که تنها کسری از جامعه می توانند موتوریزه شوند و بنابراین، سیستم حمل و نقل چندنقطه ای بسیار متراکم برای فقیران، بوسیله سیستم حمل و نقل بسیار موتوریزه شده برای پولداران، میانبر زده می شود.
این پاورپوینت در 21 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 2 آن قرار داده شده است:
سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS)، ترکیبی از فناوری های اطلاعات و ارتباطات پیشرو هستند که در سیستم های مدیریت حمل و نقل و ترافیک جهت بهبود ایمنی، بازده و پایداری شبکه های حمل و نقل، مورد استفاده قرار می گیرند تا ازدحام ترافیکی کاهش یابد و تجربیات رانندگان، بهبود پیدا کند. در این سیستم ها، بی نهایت امکانات وجود دارد.
پیشرفت های فناوری، برای «مدیریت جاده ای» سراسر جهان، فرصتی برای تبدیل نحوه مدیریت و بهره برداری از شبکه های بزرگراهی، فراهم می کند. فعالیت های انجام شده به صورت سنتی از طریق مداخله انسانی را می توان خودکار و اتوماتیک ساخت. عملکرد شبکه جاده ای را می توان به صورت بی وفقه مورد نظارت و تنظیم قرار داد. داده هایی که قبلاً بوسیله زیرساخت فیزیکی بسیار پرهزینه گردآوری می شدند، از طریق منابع داده جدید و غنی تر، قابل فراهم سازی هستند. تحلیل های انجام شده که برروی داده های تاریخی انجام می شدند، اکنون توسط سیستم هایی که از طریق تحلیل داده بلادرنگ، هوش و نبوغ فراهم می کنند، قابل انجام هستند.
گزینه های پیش روی کاربران جاده، که قبلاً تنها تحت تاثیر علائم راهنمایی و رانندگی قرار می گرفتند، اکنون می توانند به وسیله مجموعه گسترده ای از کانال های انتشار مانند گوشی های موبایل/سیستم های درون خودرویی، تحت تاثیر قرار گیرند. فقط زمانی این امکانات محقق می شوند که «مدیران جاده ای» یک استراتژی شفاف و بررسی شده برای کنار هم قرار دادن سیستم ها، خدمات و رویکردهایی اجرایی جداگانه در گذر زمان، داشته باشند.
در ادامه، اسلاید شماره 12 این پاورپوینت، قرار داده شده است:
سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) کاربرد فناوری های سنجش، تحلیل، کنترل و ارتباطات برای حمل و نقل زمینی جهت بهبود ایمنی، تحرک و بازده می باشد. این سامانه، دامنه گسترده ای از کاربردها را شامل می شود که اطلاعات را پردازش می کنند و به اشتراک می گذارند تا ازدحام ها برطرف شوند، مدیریت ترافیک بهبود یابد، تاثیرات زیست محیطی به حداقل برسد و مزیت های حمل و نقل برای کاربران تجاری و بطور کلی عموم مردم، افزایش یابد.
ITS که قسمتی از اینترنت اشیاء است، شامل فناوری «خودرو به خودرو» (V2V) و خودرو به زیرساخت (V2I) است و از هر دو نوع فناوری اطلاعات مبتنی بر ارتباطات بی سیم و سیمی و الکترونیک استفاده می کند. از فناوری بی سیم برای ارسال اطلاعات و مکان خودرو به خودروهای دیگر، روش های حمل و نقل دیگر (مانند پیاده ها یا دوچرخه سواران)، زیرساخت محلی و زیرساخت از راه دور در فضای ابری، استفاده می شود.
این سیستم، تاثیر بسزایی بر حمل و نقل، در کاربردهایی مانند گرفتن عوارض الکترونیک، شیب سنج ها، دوربین های چراغ های راهنمایی، هماهنگی سیگنال ترافیکی، ارسال اولویت چراغ راهنما و سیستم های اطلاعات مسافر، دارد. انتظار می رود بکارگیری این فناوری در کاربردهایی مانند نظارت بر ناوگان، مدیریت پرداخت عوارض، مدیریت بلیط، قیمت گذاری حمل و نقل، تله ماتیک (مخابرات و انفورماتیک) و نظارت بر ترافیک، افزایش یابد. ذینفعان کلیدی بهبود ایمنی این سامانه و همچنین فراهم کردن اطلاعات بلادرنگ و تحلیل ها، مسافران، کسب وکارها و آژانس های حمل و نقل می باشند. داده های بدست آمده از این سیستم همچنین کاربردهایی برای امنیت داخلی دارند.
موانع بکارگیری ITS شامل رشد کم زیرساخت جهانی و هزینه های نصب بالا می باشند. چالش های دیگر در تضمین امنیت این فناوری بسیار متصل می باشد؛ همان عواملی که باعث می شود تا این تکنولوژی برای کاربران، جذاب باشد، آن را در برابر هک کردن و نقض داده ها، آسیب پذیر می کند.
سمیه –
قالب های پاورپوینت بسیار عالی هستن
مرتضی موسی زاده –
با تشکر از دیدگاه شما