دانلود ترجمه مقاله ارزیابی عملکرد سبز فرودگاه ها با روش ترکیبی BWM و VIKOR
عنوان فارسی |
ارزیابی عملکرد سبز فرودگاه ها با استفاده از روش تحقیق ترکیبی BWM و VIKOR |
عنوان انگلیسی |
Evaluating green performance of the airports using hybrid BWM and VIKOR methodology |
کلمات کلیدی : |
  هوانوردی؛ BWM؛ فرودگاه های سبز؛ ارزیابی عملکرد؛ VIKOR |
درسهای مرتبط | مدیریت جهانگردی و گردشگری |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 16 | نشریه : ELSEVIER |
سال انتشار : 2020 | تعداد رفرنس مقاله : 126 |
فرمت مقاله انگلیسی : PDF | نوع مقاله : ISI |
پاورپوینت : ندارد | وضعیت ترجمه مقاله : انجام نشده است. |
1. مقدمه 2. مروری بر مقالات 3. روش تحقیق 4. تحلیل موردی و کاربرد با استفاده از روش تحقیق پیشنهادی 5. تحلیل حساسیت 6. بررسی نتایج 7. نتیجه گیری، دلالت ها، و دامنه پژوهش های آتی
صنعت هوانوردی با سرعت زیادی در سطح جهان در حال رشد است. اما، با اعداد رو به رشد، صنعت هوانوردی نیز در تنزل زیست محیطی در چند سال گذشته، سهیم بوده است. به این علت این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که ارگان ها و محققان متعددی در سراسر جهان تلاش دارند ابزارهای حفاظت از محیط زیست را پیدا کنند. بنابراین، نیاز رو به رشد برای توسعه فرودگاه های سبز و پایدار، که حداقل تاثیر بر محیط زیست دارند، حس می شود. این پژوهش، با تاکید بر این موضوع، قرار است ضوابط ارزیابی عملکرد سبز فرودگاه ها را بررسی کند. ترکیبی از «روش بدترین بهترین» (BWM) و روش ولسکریتریجوسکا اوپتیمیزاسیجا آی کومورومیسنو رسنجه (VIKOR) برای محاسبه وزن ضوابط مختلف و رتبه بندی فرودگاه ها بر آن اساس، بکار گرفته شده اند. سیاست ها و مقررات سبز، مهمترین ضوابط عملکردی برای فرودگاه های سبز می باشند. مقدمه: پایداری دیگر مربوط به انجام کارهای با ضرر و زیان کمتر نیست، بلکه در مورد انجام بهتر کارهاست». پیشرفت فنآوری، باعث شده که زندگی انسانی از بسیاری جنبه ها راحت تر شود، اما باعث بوجود آمدن گازهای گلخانه ای با منشاء انسانی متعدد شده است و تنزل زیست محیطی باعث گرمایش زمین گردیده است. هوانوردی یکی از رو به رشد ترین بخش های اقتصاد جهان با نرخ رشد میانگین سالانه حدود 5% در 20 سال اخیر بوده است؛ اما، این بخش شاهد تغییرات هنگفتی در سالهای اخیر بوده است (چری، 2008؛ وسپرمان و والد، 2011؛ ولتز-دورتا، رودریگوئز-دنیز و سوائو-سانچز، 2017). تغییرات بنیادی در شیوه ها و سیاست های صنعت هوانوردی نیز نگرانی های زیست محیطی در سطح جهان بوجود آورده است. علاوه بر آن، هوانوردی حدود 2% از دی اکسید کربن انسان زاد جهانی و آلودگی های مونوکسید کربن را تشکیل می دهد (نور و همکاران، 2015). اما انتظار می رود که آلودگی ها تا سال 2050 به 3% افزایش یابند (IPCC، 1999). همراه با افزایش آلودگی های دی اکسید کربن، دیگر نگرانی های اساسی آن بخش، آلودگی صوتی، مدیریت ضایعات، صرفه جویی در انرژی و غیره می باشند (فرولی، 2016؛ گاسکو، آسنسیو و دی آرکاس، 2017، اویسال و سوگوت، 2017). هیئت بین دولتی تغییر آب و هوایی (IPCC)، گزارشی در سال 2014 ارسال کرده است که توسط سازمان هواشناسی جهانی (WMO) منتشر شده است.
The aviation industry is growing at a rapid pace worldwide. However, with the growing numbers, the aviation industry has also contributed to environmental degradation over the past few years. This issue needs attention as various agencies and scholars all over the world are trying to find means of protecting the environment. Therefore, there is a growing need to develop green and sustainable airports, which have minimal impact on the environment. With this in focus, this research has been taken up to explore the criteria for evaluating the green performance of airports. A hybrid of Best Worst Method (BWM) and VlseKriterijuska Optimizacija I Komoromisno Resenje (VIKOR) methodologies has been employed to calculate the weight of different criteria and rank the airports accordingly. Green policies and regulations are the most important performance criteria for green airports. Introduction: ‘Sustainability is no longer about doing less harm, it is about doing more good’. Technological advancement has made human lives more convenient in many ways, but it has resulted in numerous anthropogenic greenhouse gases, and environmental degradation that contributes to global warming. Aviation is one of the fastest growing sectors of the global economy with an average annual growth rate of around 5% over the past 20 years; however, the sector has witnessed a tremendous change in the recent past (Cherry, 2008; Vespermann & Wald, 2011; Voltes-Dorta, Rodríguez-Déniz, & Suau-Sanchez, 2017). The radical change in the practices and policies of the aviation industry has also raised environmental concerns across the world. Further, aviation results in around 2% to the global man-made Carbon dioxide and Carbon monoxide emissions (Noor et al., 2015). But it is expected that the emissions would increase to 3% by 2050 (IPCC, 1999). Along with the increased Carbon dioxide emissions, the other crucial concerns of the sector are noise pollution, waste management, energy conservation, etc. (Ferrulli, 2016; Gasco, Asensio, & de Arcas, 2017; Uysal & Sogut, 2017). Inter-governmental panel on climate change (IPCC) issued a report in 2014, which was published by World Meteorological Organization (WMO).
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.