دانلود ترجمه مقاله ادراکات اخلاقی کاربران از پژوهش در رسانه های اجتماعی
عنوان فارسی |
اِدراکات اخلاقی کاربران از پژوهش در رسانه های اجتماعی: مفهوم سازی و اندازه گیری |
عنوان انگلیسی |
Users’ ethical perceptions of social media research: Conceptualisation and measurement |
کلمات کلیدی : |
  اخلاق؛ رسانه های اجتماعی؛ تدوین سنجه؛ پژوهش غیرمزاحم؛ پژوهش در رسانه های اجتماعی |
درسهای مرتبط | مدیریت کسب و کار |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 11 | نشریه : ELSEVIER |
سال انتشار : 2021 | تعداد رفرنس مقاله : 128 |
فرمت مقاله انگلیسی : PDF | نوع مقاله : ISI |
پاورپوینت : ندارد | وضعیت ترجمه مقاله : انجام نشده است. |
1. مقدمه 2. پیشینه نظری 3. روش ها 4. تجزیه و تحلیل و یافته ها 5. بحث و بررسی و دلالت ها 6. نتیجه گیری ها، محدودیت ها و تحقیقات آتی
چکیده – این مطالعه، ادراکات اخلاقی کاربران از پژوهش در رسانه های اجتماعی را با تمرکز بر مفهوم سازی و تدوین یک سنجه بررسی می کند. ما یک روش شناخته شده با استفاده از یک رویکرد پژوهشی ترکیبی برای تدوین و معتبرسازی یک سنجه مشتمل بر دو مطالعه را دنبال می کنیم. پنج بُعد اخلاقی در مطالعه نخست شناسایی شدند، شامل ناشناس بودن و مالکیت، سوء استفاده، اجازه، گروه های آسیب پذیر، و کنترل. بُعدیّت سنجه در مطالعه دوم معتبر گردید، درحالیکه روایی سازه ای مورد آزمون گرفت. در مجموع، یافته های هر دو مطالعه نشان می دهد که سنجه تدوین شده از خصوصیات روان سنجی خوبی برخوردار می باشد؛ بدین ترتیب، اَبعاد اخلاقی پژوهش در رسانه های اجتماعی را بطور کامل دربرگرفته و دستاوردهای نظری و عملی مهمی را به ارمغان می آورد. این حوزه از پژوهش برای ذی نفعان گوناگون، شامل تحلیگران رسانه های اجتماعی و سازمان های مشارکت کننده در عملکردهای پژوهشی در رسانه های اجتماعی، دارای پیامدهایی می باشد. مقدّمه: در ماه مارس 2018، اخباری منتشر شد که{شرکت مشاوره ای} کمبریج آنالیتیکا مشغول گردآوری داده های شخصی قابل شناسایی از بیش از 87 میلیون کاربر فیس بوک بوده است، تا به نمایندگی از سیاستمداران، بر دیدگاه های رای دهندگان تاثیر بگذارد. این نمونه از پژوهش در رسانه های اجتماعی " شدیداً غیراخلاقی " بود ( لیپ تاک، 2018)، و به همین لیل، فیس بوک 40 میلیارد پوند از ارزش بازار خود را در ظرف چند ساعت بعد از علنی شدن این رسوایی از دست داد ( کوزلووسکا و کارارین، 2018) و به تازگی 5 میلیون دلار نیز جریمه شد ( گاردین، 2019) . به علت این رسوایی، سه میلیون کاربر اروپایی فیس بوک را ترک کردند، و گزارش هایی از خروج بازرگانان و مشاهیر شناخته شده ای ( مانند، ایلان ماسک، استیو وُزنیاک، و شِر) از این پلَتفُرم به گوش رسید. برای بسیاری از سازمان ها، فیس بوک و پلَتفُرم های مشابه رسانه های اجتماعی برای دستیابی و تعامل با بازارهای هدف بسیار اهمیت دارند، و به همین دلیل، احتمال از دست دادن دسترسی به آن بازارها به دلیل پژوهش های رسانه ای اجتماعی غیراخلاقی توسّط پلتفُرم های رسانه های اجتماعی، یا طرف های ثالث، یک نگرانی بسیار واقعی است. با این وجود، درحالیکه واکنش بالقوه کاربران رسانه های اجتماعی به رفتار غیراخلاقی ادراک شده از جانب فیس بوک و کمبریج آنالیتیکا می تواند به شیوه های متفاوتی بر این سازمان ها اثرگذار باشد، اما تاثیر بلندمدّت و تجمّعی اِدراکات اخلاقی کاربران از فعالیت های پژوهشگران رسانه های اجتماعی تاحدود زیادی نامشخّص باقی مانده است ( لی و لیاو، 2017؛ مارتین، 2015).
The study examines users’ ethical perceptions of social media research focusing on the conceptualisation and development of a measure. We follow an established procedure using a mixed-method research approach to develop and validate a measure involving two studies. Five ethical dimensions are identified in study one, anonymity and ownership, exploitation, permission, vulnerable groups, and control. The dimensionality of the measure is validated in study two, while construct validity is tested. Overall, the findings of both studies indicate that the developed measure possesses good psychometric properties; thus, fully capturing ethical dimensions of social media research and offering significant theoretical and practical contributions. This line of research has implications for varied stakeholders, including social media analysts and organisations engaging in social media research practices. Introduction: In March 2018, news emerged that Cambridge Analytica was involved in the collection of identifiable personal data from more than 87 million Facebook users, in order to influence voter views on behalf of politicians. This instance of social media research (SMR) was “grossly unethical” (Liptak, 2018), with Facebook loosing £40 billion in market value in the space of a few hours of the scandal being announced (Kozlowska & Karaian, 2018) and recently fined $5 billion (The Guardian, 2019). In light of the scandal, three million European users abandoned Facebook, and stories of high-profile businesspeople and celebrities (e.g., Elon Musk, Steve Wozniak, Cher) removing themselves from the platform emerged. For many organisations, Facebook and similar social media platforms are critical for reaching and communicating with target markets, therefore the prospect of losing access in those markets because of unethical SMR by the social media platform, or third parties, is a very real concern. However, while potential social media user backlash to the perceived unethical behaviour of Facebook and Cambridge Analytica may influence these organisations in different ways, the long term and cumulative impact of users’ ethical perceptions of social media researchers’ activities remains largely unclear (Le & Liaw, 2017; Martin, 2015).
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.