عنوان فارسی |
مطالعه ای بر ارتباط مهارت های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان (مطالعه موردی: دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر مرودشت) |
عنوان انگلیسی |
A Study on the Relationship between Social Skills and Exam Anxiety with Students' Academic Performance (Case Study: Female High School Students in Marvdasht City) |
رشته مرتبط |
  روانشناسی |
درسهای مرتبط | روش تحقیق و نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد برای پایان نامه |
اصول نگارش : رعایت شده و بر طبق استانداردهای وزارت علوم تهیه شده است | سال تهیه : 1403 |
فرمت تهیه : ورد (قابل ویرایش) و پی دی اف (pdf) | کیفیت نگارش : طلایی |
پاورپوینت این پروپوزال را چگونه میتوانم تهیه کنم؟ |
سفارش پاورپوینت این پروپوزال |
1. بیان مساله 2. اهمیت و ضرورت تحقیق 3. پیشینه تحقیق 4. اهداف تحقیق 5. فرضیه های تحقیق 6. مدل تحقیق 7. سوالات تحقیق 8. تعریف واژگان و اصطلاحات فنی و تخصصی 9. بیان جنبه نوآوری تحقیق 10. روش تحقیق 11. منابع فارسی و انگلیسی
این پروپوزال برای رشته روانشناسی تهیه شده و در آن به بررسی موضوع مطالعه ای بر ارتباط مهارت های اجتماعی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر مرودشت پرداخته شده است. لازم به توضیح است که ساختارهای استاندارد پروپوزال نویسی شامل بیان مساله، اهمیت انجام تحقیق، بیان اهداف و فرضیات، پیشینه تحقیق، روش تحقیق و … در این پروپوزال رعایت گردیده اند و در نتیجه مطالعه این نمونه پروپوزال می تواند روش بسیار مناسبی در راستای آشنایی بیشتر با روش های پروپوزال نویسی باشد.
عملکرد تحصیلی دانشآموزان، همواره یکی از دغدغههای اصلی نظام آموزشی بوده است. این دغدغه نه تنها به دلیل اهمیت آموزش در رشد فردی و اجتماعی دانشآموزان، بلکه به دلیل نقش کلیدی آموزش در توسعه پایدار جامعه نیز حائز اهمیت است. عوامل متعددی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیرگذارند که شناخت و بررسی آنها، میتواند به ارائه راهکارهای مؤثر برای بهبود این عملکرد کمک شایانی کند.
این پروپوزال در قالب فایل ورد (WORD) قابل ویرایش و PDF تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به یکی از صفحات آن قرار داده شده است:
یکی از این عوامل مهم، مهارتهای اجتماعی دانشآموزان است. مهارتهای اجتماعی به عنوان توانایی تعامل موثر با دیگران، حل تعارضات، همکاری گروهی، برقراری ارتباط مؤثر و مدیریت احساسات تعریف میشود. این مهارتها نه تنها در محیط مدرسه و کلاس درس، بلکه در تمام جنبههای زندگی فردی و اجتماعی دانشآموزان نیز نقش مهمی ایفا میکنند. دانشآموزانی که مهارتهای اجتماعی قویتری دارند، معمولاً در تعامل با همکلاسیها و معلمان موفقتر بوده، توانایی همکاری در گروههای آموزشی را دارند و در نتیجه، عملکرد تحصیلی بهتری از خود نشان میدهند. عامل دیگری که به طور مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیرگذار است، اضطراب امتحان است. اضطراب امتحان به عنوان یک واکنش هیجانی منفی در برابر موقعیتهای امتحانی تعریف میشود که با علائمی مانند تپش قلب، تنفس سریع، عرق کردن، لرزش دستها و احساس نگرانی و ترس همراه است. اضطراب امتحان میتواند بر تمرکز، یادآوری اطلاعات و تصمیمگیری دانشآموزان در حین امتحان تأثیر منفی گذاشته و در نتیجه، عملکرد آنها را کاهش دهد.
اضطراب امتحان، یک واکنش هیجانی طبیعی است که بسیاری از دانشآموزان و دانشجویان با آن روبرو میشوند. این اضطراب زمانی به یک مشکل تبدیل میشود که به قدری شدید شود که بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی بگذارد. اضطراب امتحان میتواند منجر به کاهش تمرکز، فراموشی مطالب آموخته شده، اختلال در خواب و کاهش انگیزه شود. در واقع، اضطراب بیش از حد میتواند مانند یک چرخه معیوب عمل کند: هرچه اضطراب بیشتر باشد، عملکرد تحصیلی ضعیفتر میشود و در نتیجه، اضطراب برای امتحان بعدی نیز افزایش مییابد. به همین دلیل، درک و مدیریت اضطراب امتحان، یکی از چالشهای مهم در فرایند یادگیری و آموزش است.
در سالهای اخیر، پژوهشگران به بررسی رابطه بین مهارتهای اجتماعی، اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پرداختهاند. مطالعات نشان دادهاند که این سه عامل به طور پیچیدهای با یکدیگر در ارتباط هستند. به عنوان مثال، دانشآموزانی که مهارتهای اجتماعی قویتری دارند، معمولاً اضطراب امتحان کمتری را تجربه میکنند و در نتیجه، عملکرد تحصیلی بهتری دارند. از سوی دیگر، دانشآموزانی که اضطراب امتحان بالایی دارند، ممکن است در تعامل با همکلاسیها و معلمان دچار مشکل شده و در نتیجه، مهارتهای اجتماعی آنها نیز تحت تأثیر قرار گیرد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.