عنوان فارسی |
مطالعه ای بر مولفه های مسئولیت پذیری اجتماعی و ارتباط آن با اخلاق در شرکت ها |
درسهای مرتبط |
  مدیریت رفتار سازمانی |
تعداد اسلاید : 54 | فرمت : ppt |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
هدف کسب و کار، حصول حداکثر سود برای صاحبان کسب و کار و سهامداران است. این عبارت ساده ای است که بیان نمی کند شرکت ها چگونه می توانند کسب و کار خود را تداوم دهند. تلاش برای رسیدن به سودآوری، به شرکت ها اجازه نادیده گیری قانون یا آسیب رساندن به گروه ها یا افراد درون این فرایند را نمی دهد. این دو اصطلاح اغلب به جای هم استفاده می شوند، اما معانی مختلفی دارند. تفاوت بین اخلاق تجاری و مسئولیت اجتماعی، مسئله مهمی برای هر کسب و کار است. درحالی که نوع و شکلی که اخلاق و مسئولیت اجتماعی به خود می گیرد در شرکت های مختلف، تفاوت قابل توجهی دارد، اما هر کدام از آنها در هر سازمان، جایگاه مخصوص به خود را دارا می باشند.
این محصول دارای یک تحقیق 10 صفحه ای در قالب فایل ورد (WORD) و همچنین یک پاورپوینت 54 اسلایدی زیبا جهت ارائه کلاسی می باشد که در ادامه نیز تصویر اسلاید شماره 34 آن قرار داده شده است:
تعریف اخلاق تجاری:
اخلاق (ethics) از کلمه یونانی ethos می آید که به معنای شخصیت اخلاقی است. اخلاق به معنای دانستن تفاوت بین درست و غلط و تداوم درستکاری است. تصمیمات تجاری اخلاقی می توانند براساس وجدان یا براساس اصول باشند. در هر کدام از این دو مورد، افراد باید تصمیماتشان را طبق قوانین بازی یا طبق اعتقادات یا ارزش های اصلی شان بگیرند. از جنبه کسب و کار، رهبران سازمانی باید از رفتار درست پیروی کنند تا به نفع همه افراد، شامل سهامداران، ذینفعان، کارکنان، مشتریان و جامعه باشد. فعالیت های کسب و کار نباید به افراد، محصولات یا خدمات آسیب بزنند و باید به حفاظت از اعتبار شرکت کمک کنند. مشاورانی به نام های «دوج والاس» و «ژان پیکل» از توئین سیتیز در ایالات مینه سوتا می گویند که اخلاق تجاری از نظر تغییر بنیادی، مانند وضعیت فعلی مان، بسیار مهم هستند. در شرایط خوب و پایدار، داشتن ارزش های خوب، امری بدیهی است. اما برعکس، در دوران بحران یا سردرگمی، معمولاً اخلاق افراد، رفتارشان را هدایت می کند. پاسخ کلی به آن این است که رفتار، زیر سوال و موشکافی برده شود تا اطمینان حاصل شود که اخلاق خوب در محیط کار، بکار بسته شده است یا نه.
تعریف مسئولیت اجتماعی:
مسئولیت اجتماعی به معنای آن است که کسب و کارها (شرکت ها) کاری انجام دهند که به نفع و منفعت جوامع باشد. جوامع، هنجارهای قابل قبول خودشان را تعیین می کنند. برای اینکه کسب و کارها موفق باشند، باید پایبند به هنجارها و انتظارات اجتماعی باشند. تعدادی از هنجارها در گذر زمان دچار فرسایش می شوند و هیچ قطب نمای اخلاقی برای هدایت رهبران سازمان ها، از طریق تنگناهای اجتماعی پیچیده در مورد درست و غلط بودن، باقی نمی ماند. این بدان معناست که کسب و کارها از جانب خودشان در مورد روش هایی تصمیم گیری می کنند که بوسیله آنها به بهترین نحو مسئولیت اجتماعی را نشان دهند و به جوامعشان خدمت کنند.
شامل کردن اخلاق تجاری و مسئولیت اجتماعی در محیط کار:
بسیاری از شرکت ها، برای اطمینان حاصل کردن از داشتن اخلاق تجاری خوب و مسئولیت اجتماعی، یک برنامه مدیریت اخلاق راه اندازی می کنند که همسو با رسالت، دیدگاه و ارزش های آنها می باشد. هر برنامه اخلاق، منحصر به هر سازمان می باشد. برای تعلیم ارزش ها و سیاست هایی که معیار و استاندارد رفتاری را برای افراد شاغل در شرکت تنظیم می کنند، یک برنامه اخلاق سازمانی طراحی می شود. رسالت، چشم انداز و ارزش های یک شرکت، یک ایمان و اعتقاد تشکیل می دهند که توصیف کننده بالاترین مجموعه ارزش هایی است که یک شرکت تحت آنها فعالیت می کند. اینها توصیف کننده انواع تفکرات و رفتارهایی است که کارکنان و دیگر ذینفعان باید آرزوی آنها را داشته باشند. یک آیین نامه اخلاقی رسمی، قدری متفاوت است. خط مشی ای است که بیان می کند که کارکنان و دیگران چه کاری نباید انجام دهند. یک آیین اخلاقی، مختص کسانی است که تحت آن کار می کنند. برای شرکت های بزرگ، این افراد می توانند آیین نامه های اخلاقی خاص برای تک تک بخش ها برقرار کنند و یک آیین نامه اخلاقی عمومی داشته باشند که همه باید از آن اطاعت کنند. بخش های منابع انسانی و بخش های حقوقی معمولاً در مورد طراحی یک آیین نامه اخلاقی مناسب، با هم همکاری می کنند. در عین حال، آیین نامه اخلاقی، چیزی فراتر از یک مکانیزم حقوقی است. رفتار اخلاقی، قسمتی از فرهنگ سازمانی است و زبان و رفتار مناسب، از بالا شروع می شوند. اخلاق تجاری می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا تصمیماتمان اغلب بازتاب عقاید و فرهنگ های خودمان علاوه بر فرهنگ سازمانی است. روابط، پیچیده هستند و همیشه یک پاسخ مناسب و شفاف وجود ندارد. ارزیابی های فرهنگی می توانند یک قسمت ارزشمند از درک این باشند که آیا رفتارهای خاص با آیین نامه اخلاق یک شرکت هماهنگ، هستند یا خیر.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.