عنوان فارسی |
آشنایی با مفهوم ابر خصوصی: بررسی نحوه عملکرد، انواع، مزایا و معایب |
درسهای مرتبط |
  فناوری اطلاعات |
تعداد اسلاید : 30 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
ابر خصوصی، نوعی از رایانش ابری می باشد که از طریق یک معماری اختصاصی، مزایای مشابهی نظیر مقیاس پذیری و سیستم های خود مدیریتی را برای ابر عمومی به همراه دارد. ابر خصوصی که ابر داخلی یا شرکتی نیز نامیده می شود، به نیازها و اهداف یک سازمان می پردازد، در حالی که ابرهای عمومی به نیازها و اهداف چندین سازمان می پردازند.
در ادامه می توانید بخشی از این پاورپوینت را در قالب یک ویدئو، مشاهده نمایید، لازم به ذکر است که کل اسلایدهای این پاورپوینت، در این ویدئو قرار نگرفته و تنها تعدادی از اسلایدها به عنوان نمونه قرار داده شده اند. برای دریافت فایل پاورپوینت قابل ویرایش، می توانید اقدام به خرید این محصول از سایت نمایید.
ابر خصوصی، نوعی زیرساخت و محیط محاسباتی تک مستاجری محسوب می شود و به این معناست که سازمانی که از آن استفاده میکند – مستاجر – منابع را با سایر کاربران اشتراک گذاری نمی کند. منابع آن به روش های مختلفی توسط سازمان قابل میزبانی و مدیریت می باشد. همچنین بر اساس منابع و زیرساخت های موجود، این پلتفرم می تواند در مرکز داده داخلی سازمان باشد. بالعکس، یک ابر خصوصی می تواند بر روی زیرساخت جدید یا جداگانه ای که توسط سازمان یا یک سازمان شخص ثالث ارائه شده است، پیاده سازی شود. برخی اوقات، محیط تک مستاجری صرفا از طریق نرم افزار مجازی سازی، فعال می شود. به عبارت دیگر می توان اینگونه عنوان کرد که ابر خصوصی و منابع آن به یک کاربر یا مستاجر تخصیص داده شده است.
این پلتفرم، یکی از سه مدل کلی یعنی عمومی، خصوصی یا هیبریدی برای استقرار ابر در یک سازمان می باشد. همچنین ابرهای هیبریدی که متشکل از این سه ابر هستند نیز وجود دارد. هر سه مدل، عناصر پایه زیرساخت ابر را اشتراک گذاری می کنند. به طور مثال، تمامی ابرها برای عملکرد، نیازمند یک سیستم عامل هستند. با این وجود، انواع مختلف نرم افزار نظیر نرم افزار مجازی سازی و نرم افزار کانتینر که در بالای سیستم عامل قرار دارند، نحوه عملکرد ابر را تعیین کرده و سه مدل اصلی را از یکدیگر متمایز می کنند.
در این نمونه پاورپوینت، تمامی جنبه های مربوط به مفهوم ابر خصوصی بررسی شده و تفاوت آن با دیگر انواع این حوزه مانند ابر عمومی، ابر هیبریدی و … بررسی شده است که در ادامه می توانید بخشی از آن را مطالعه نمایید.
ابر عمومی محلی است که یک ارائهدهنده شخص ثالث مستقل نظیر خدمات وب آمازون (AWS) یا مایکروسافت آزور، منابع محاسباتی که مشتریان میتوانند از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشند را در اختیار داشته و محافظت میکند. کاربران ابر عمومی این منابع و مدلی که تحت عنوان محیط چند مستاجری می باشد را اشتراک گذاری می کنند. به طور مثال، نمونههای مختلف ماشین مجازی (VM) که توسط کاربران ابر عمومی ارائه میشوند ممکن است یک سرور فیزیکی را اشتراک گذاری کنند، در حالی که ممکن است حجمهای ذخیرهسازی ایجاد شده توسط کاربران در یک زیرسیستم ذخیرهسازی یکسان وجود داشته باشند.
در واقع ابر خصوصی، جنبه اشتراک گذاری رایانش ابری را حذف کرده و در عوض زیرساخت ها و خدمات را به یک کاربر تخصیص می دهد. این امر به سادگی و به نحو مؤثر توسط کسب و کاری که ابر خصوصی خود را ایجاد می کند، محقق می شود. هدف از این کار ایجاد انعطافپذیری، مقیاسپذیری و سیستم های خود مدیریتی ابری برای کسبوکار و ایجاد این اطمینان است که تنها کسبوکار میتواند از منابع ابری خصوصی استفاده کند.
غالبا ابرهای خصوصی زمانی که ابرهای عمومی برای نیازهای یک کسب و کار نامناسب یا ناکافی باشند، مستقر می شوند. به طور مثال، یک ابر عمومی ممکن است سطح دسترس پذیری سرویس یا زمان آپدیت مورد نیاز یک سازمان را تامین نکند.
این پاورپوینت در 30 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 7 آن قرار داده شده است:
یک ابر عمومی از طریق استفاده از محاسبات به عنوان ابزار مفید، فرصتی را برای صرفه جویی در هزینه در اختیار قرار می دهد، که به این معناست که مشتریان فقط برای منابعی که استفاده می کنند، هزینه هایی را پرداخت می کنند. همچنین از آنجائیکه ارائه دهنده، بیشتر مسئولیت های زیرساخت را بر عهده دارد، ابر عمومی می تواند مدل ساده تری برای پیاده سازی محسوب شود.
در نتیجه می توان عنوان کرد که، سازمانهایی که اقدام به پیاده سازی یک ابر خصوصی میکنند، با تمامی هزینه های مالکیت و مدیریت موجود در مرکز داده سنتی، نظیر هزینههای برق، سرمایش و سختافزار روبه رو هستند. همچنین، ابرهای خصوصی با محدودیتهای عملی در زمینه مقیاسپذیری و خدمات نیز روبه رو هستند، زیرا ممکن است یک کسبوکار برای پیادهسازی یک ابر با ویژگیهای کامل جهت استفاده خصوصی، دارای واحد مالی یا تخصص فنی نباشد.
ابر هیبریدی مدلی است که طی آن یک ابر خصوصی با زیرساخت ابر عمومی ارتباط برقرار کرده و این امکان را به سازمان می دهد تا بارهای کاری یکپارچه را در دو محیط، هماهنگ کند. در این مدل، ابر عمومی به نحو موثری ابر خصوصی را برای تشکیل یک ابر واحد و یکنواخت، توسعه می دهد. لازم به ذکر است که، استقرار ابر هیبریدی مستلزم سطح بالایی از سازگاری بین نرمافزار زیربنایی و سرویسهای مورد استفاده در ابرهای عمومی و خصوصی می باشد.
ابر هیبریدی در مقایسه با ابر خصوصی یا عمومی میتواند انعطافپذیری بیشتری را نسبت به کسبوکار ایجاد کند، زیرا به دلیل تغییر نیازها و هزینههای محاسباتی، امکان حرکت بار کاری بین ابرهای خصوصی و عمومی را امکانپذیر می کند.
یک ابر هیبریدی برای مشاغلی با حجم کاری بسیار پویا و همچنین مشاغلی که با پردازش ابرداده ها سروکار دارند، مناسب تلقی می شود. در هر سناریو، کسبوکار میتواند برای بهرهوری، بارهای کاری را بین ابرها تقسیم کند، بارهای کاری حساس به میزبان را به ابر خصوصی و وظایف محاسباتی توزیعشده کمتر را به ابر عمومی اختصاص دهد.
در ادامه، اسلاید شماره 26 این پاورپوینت، قرار داده شده است:
ابرهای خصوصی بر اساس نحوه میزبانی و مدیریتشان می توانند تفاوت هایی با یکدیگر داشته و بسته به نیاز سازمان، وظایف و کارکردهای مختلفی را ارائه دهند:
یک ابر خصوصی غالبا به همان روشی که یک کسب و کار، مرکز داده سنتی خود را ساخته و راه اندازی می کند، در محل ایجاد می شود. با این وجود، تعداد کثیری از فروشندگان، خدمات ابر خصوصی را ارائه میدهند که میتواند سیستمهای داخلی را تقویت کرده و یا حتی جایگزین کند.
برخی از بزرگترین عاملان در بازار ابر خصوصی عبارتند از:
همانطور که ذکر شد، راه اندازی یک ابر خصوصی در محل، معمولا در مقایسه با استفاده از یک ابر عمومی برای محاسبات به عنوان یک ابزار مفید، پر هزینه تر است. این امر در واقع به دلیل هزینه های تعمیر و نگهداری پشتیبان است. با این وجود، یک ابر خصوصی مدیریت شده، میتواند به کاهش هزینهها منجر شده و در برخی موارد حتی ارزانتر از اجرای استاندارد ابر عمومی باشد.
فروشندگان برای ابرهای خصوصی مدیریت شده، چند مدل قیمت گذاری مختلف را ارائه می دهند. همچنین بسته به سخت افزار و نرم افزار و سطح مدیریت ارائه شده، مدل قیمت گذاری و قیمت توسط فروشنده می تواند متفاوت باشد. همچنین، قیمتگذاری بر اساس بستههای سختافزار، نرمافزار و خدماتی انجام می گیرد که میتواند در استقرار ابر خصوصی اعمال شوند. به طور مثال، VMware از طریق یک مدل اشتراک و پشتیبانی سالانه، پلت فرم مجازی سازی vSphere خود را با یک قیمت سالانه برای اشتراک پایه یا قیمت کمی بالاتر برای اشتراک در سطح تولید و هزینه مجوز ثابت، قیمت گذاری می کند.
نکات پایانی
این نمونه پاورپوینت به صورت کامل به بررسی مفهوم ابر خصوصی پرداخته و انواع، مزایا و معایب آن را مشخص کرده و با انواع دیگر پلتفرم های رایانش ابری، مقایسه کرده است. این نمونه پاورپوینت به صورت کاملا حرفه ای طراحی شده و با مطالعه و استفاده از آن می توانید یک ارائه بی نقص و جذاب با این موضوع داشته باشید.
محسن خزائی –
عالی