عنوان فارسی |
مروری بر مفهوم و تعاریف فین تک (FinTech) با تمرکز بر جایگاه آن در ایران |
درسهای مرتبط |
  فناوری اطلاعات |
تعداد اسلاید : 32 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
فین تک، ترکیبی از کلمات «فایننس» (امور مالی) و «تکنولوژی» (فناوری) می باشد و به معنای هر کسب و کاری است که از فناوری برای ارتقا یا خودکار سازی خدمات و فرآیندهای مالی استفاده می کند. این اصطلاح، اشاره به یک صنعت سریعا در حال رشد دارد که هم منافع مصرف کنندگان و هم کسب و کارها را به چندین روش، برآورده می کند. فین تک، از بانکداری و بیمه موبایلی گرفته تا برنامه های رمز ارز و سرمایه گذاری، دامنه کاربردهای ظاهراً نامحدودی دارد.
در ادامه می توانید بخشی از این پاورپوینت را در قالب یک ویدئو، مشاهده نمایید، لازم به ذکر است که کل اسلایدهای این پاورپوینت، در این ویدئو قرار نگرفته و تنها تعدادی از اسلایدها به عنوان نمونه قرار داده شده اند. برای دریافت فایل پاورپوینت قابل ویرایش، می توانید اقدام به خرید این محصول از سایت نمایید.
شرکت های این حوزه، تکنولوژی هایی مانند AI (هوش مصنوعی)، بلاکچین و علوم داده ای را با بخش های مالی سنتی تلفیق کرده اند، تا آنها را ایمن تر، سریع تر و کارآمدتر کنند. این ابزار، یکی از حوزه هایی است که سریعا در حال رشد می باشد و شرکت ها تقریباً در هر زمینه از امور مالی، از پرداخت ها و وام ها تا امتیاز یابی اعتباری و معامله سهام، از آن بهره می گیرند.
این پاورپوینت در 32 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 3 آن قرار داده شده است:
فناوری مالی (فین تک) برای توصیف ابزار جدیدی استفاده می شود که هدف آن، بهبود و خودکار سازی تحویل و استفاده از خدمات مالی می باشد. این فرآیند در هسته خود برای کمک به شرکت ها، صاحبان کسب و کار و مصرف کنندگان، بکار گرفته می شود تا عملیات ها و فرآیندهای مالی خود را با بکارگیری نرم افزارها و الگوریتم های اختصاصی استفاده شده برروی کامپیوترها و بیش از پیش، گوشی های هوشمند، مدیریت کنند.
هنگامی که فین تک در قرن 21 پدیدار شد، این اصطلاح در ابتدا برای فناوری بکارگرفته شده در سیستم های back-end موسسات مالی استقرار یافته، استفاده می شد. اما، از آن وقت به بعد، گرایش به سمت خدمات بیشتر مصرف کننده محور و بنابراین یک تعریف بیشتر مصرف کننده محور بوجود آمد. در حال حاضر، این فرآیند در بخش ها و صنایع مختلفی مانند آموزش و پرورش، بانکداری خرده فروشی، افزایش سرمایه و موسسات غیرانتفاعی و مدیریت سرمایه گذاری و غیره، حضور دارد. همچنین این فرآیند شامل توسعه و استفاده از رمزارزهایی مانند بیت کوین است. درحالی که این حوزه ممکن است شاهد بیشترین سرخط های خبری باشد، اما هنوز پول زیادی در صنعت بانکداری جهانی سنتی و سرمایه بازاری چند تریلیون دلاری آن، نهفته است.
بطور کل، اصطلاح «فناوری مالی» می تواند به هر نوآوری در نحوه انجام معاملات توسط مردم، از اختراع پول دیجیتال تا دفترداری مدخل مضاعف در حسابداری، ارتباط داشته باشد. اما، از زمان انقلاب اینترنت و تحول در گوشی های همراه، این حوزه، رشد انفجاری داشته است و این فرآیند که در اصل، به ابزار بکارگرفته شده برای پشت صحنه بانک ها و شرکت های معاملاتی اشاره می کند، اکنون توصیف کننده طیف گسترده ای از مداخلات فناوری در امور مالی شخصی و تجاری است.
در حال حاضر، این فرآیند، توصیف کننده یک سری فعالیت های مالی، مانند انتقال پول، واریز کردن پول به حساب چک با گوشی همراه، عدم نیاز به رجوع به شعبه بانک برای درخواست اعتبار، افزایش سرمایه و پول برای یک شرکت استارت آپ یا مدیریت سرمایه ها، بطور کل بدون گرفتن مساعدت از یک فرد، می باشد.
در ادامه، اسلاید شماره 30 این پاورپوینت قرار داده شده است:
فناوری مالی (به اختصار فین تک)، یک حوزه نوآورانه است که هدف آن، رقابت با روش های مالی سنتی در ارائه خدمات مالی می باشد. این حوزه، یک صنعت در حال ظهور است که از تکنولوژی برای بهبود فعالیت های مالی استفاده می کند. استفاده از تلفن های هوشمند برای بانکداری تلفن همراه، سرمایه گذاری، خدمات استقراضی، و ارزهای دیجیتال، نمونه هایی از فناوری هایی هستند که هدف آنها، دسترسی بیشتر به خدمات مالی برای عموم مردم است. شرکت های این حوزه، شامل استارت آپ ها و مؤسسات مالی و شرکت های تکنولوژی محور هستند که تلاش می کنند تا استفاده از خدمات مالی ارائه شده توسط شرکت های مالی موجود را جایگزین یا افزایش دهند. زیرمجموعه ای از شرکت های این حوزه که بر صنعت بیمه تمرکز می کنند، مجموعاً با عنوان شرکت های اینسورتک یا بیمه تک شناخته می شوند.
فناوری مالی برای خودکارسازی سرمایه گذاری ها، بیمه، تجارت، خدمات بانکی و مدیریت ریسک استفاده شده است. شرکت های این حوزه از تکنولوژی های مختلفی از جمله هوش مصنوعی (AI)، بیگ دیتا، اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA) و بلاک چین استفاده میکنند. الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند بینشی در مورد عادات خرج کردن مشتری ارائه دهند و به مؤسسات مالی این امکان را می دهند تا مشتریان خود را بهتر درک کنند. چت بات ها یکی دیگر از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که بانک ها شروع به استفاده از آنها برای کمک به خدمات مشتریان کرده اند.
کلان داده ها (بیگ دیتا) می توانند سرمایه گذاری های مشتری و تغییرات بازار را به منظور ایجاد استراتژی ها و پورتفولیوهای جدید، تجزیه و تحلیل عادات مخارج مشتری، بهبود تشخیص تقلب و ایجاد استراتژی های بازاریابی، پیش بینی کنند. اتوماسیون فرآیند رباتیک یک حوزه از هوش مصنوعی است که بر خودکارسازی کارهای تکراری خاص تمرکز دارد. RPA به پردازش اطلاعات مالی مانند حساب های پرداختنی و دریافتنی با کارایی بیشتر نسبت به فرآیند دستی و اغلب دقیق تر، کمک میکند. بلاک چین یک حوزه در حال ظهور در امور مالی است که سرمایه گذاری قابل توجهی را از سوی بسیاری از شرکت ها به سمت خود هدایت کرده است. ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین می تواند نیاز به شخص ثالث را برای اجرای تراکنش ها از بین ببرد.
لیلا –
شکیل و حرفه ای
علی محمدخانی –
محتوایی کامل و قالب حرفهای
bagher –
مرسی از دیدگاه شما
سجاد احمد زاده –
سلام و تشکر از سایت خوبتون
آیا برای خرید، نیاز به ثبت نام در سایت دارم یا خیر؟
مرتضی موسی زاده –
سلام
برای خرید و دانلود محصولات سایت، نیازی به ثبت نام نیست و می تونین به صورت مهمان اقدام به خرید کنین
با تشکر