عنوان فارسی |
مطالعه ای بر مفاهیم اینترنت، اینترانت و اکسترانت: کاربردها، ویژگی ها، شباهت ها و تفاوت ها |
درسهای مرتبط |
  فناوری اطلاعات |
تعداد اسلاید : 20 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
اینترنت، یک مجموعه جهانی از شبکه های کامپیوتری است که به «شبکه جهانی وب» معروف است. از سوی دیگر، «اینترانت»، یک شبکه آنلاین است که تنها کارکنان شرکت می توانند به آن دسترسی داشته باشند. «اکسترانت»، گسترش یافته یک اینترانت است. این شبکه به اشخاص ثالث تایید شده (مانند وندورها یا مشتریان) اجازه دسترسی به اطلاعات محدود را می دهد.
اینترنت، جامع ترین شبکه از این سه نوع شبکه است، که اتصالات بین کامپیوترهای سراسر جهان را بوجود می آورد.
اینترانت، یک شبکه محلی است که فقط افراد درون سازمان می توانند به آن دسترسی داشته باشند. این شبکه، محدود ترین شبکه از این سه نوع است.
اکسترانت در وسط قرار می گیرند، زیرا تعدادی اتصال به بیرون از شرکت را ممکن می سازند، اما برای عموم مردم، مهیا نیستند.
در این پاورپوینت، مقدماتی در زمینه مفهوم اینترنت، اینترانت و اکسترانت، ارائه شده است. در ادامه نیز به بررسی کاربردها، شباهت ها، تفاوت ها، مزایا، معایب و مشخصات کلی آنها پرداخته شده است. این پاورپوینت در فرمت pptx بوده و اسلایدهای آن به صورت کاملا حرفه ای، طراحی شده اند و همچنین از تصاویر مرتبط نیز در آن استفاده گردیده تا بتوانید برای داشتن یک ارائه حرفه ای، از آن استفاده نمایید. این محصول، کاملا قابل ویرایش و شخصی سازی می باشد.
این پاورپوینت در 20 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 4 آن قرار داده شده است:
اینترنت، سیستم جهانی شبکه های کامپیوتری به هم متصل است که از پروتکل اینترنت (TCP/IP) برای ارتباطات بین شبکه ها و دستگاه ها استفاده می کند. شبکه ای از شبکه ها است که شامل شبکه های خصوصی، دولتی، دانشگاهی و تجاری در حیطه محلی تا جهانی می باشد که بوسیله یک مجموعه گسترده از فنآوری های الکترونیکی، بی سیم و نوری، به هم متصل شده اند. اینترنت، دامنه گسترده ای از منابع اطلاعات و خدمات، مانند اسناد ابرمتن به هم لینک شده و کاربردهای شبکه جهانی وب (WWW)، پست الکترونیک، تلفن و اشتراک فایل، را در خود دارد.
اینترنت، یک معماری است که جوامع و روش های تجارت را با ممکن سازی اتصال شبکه های کامپیوتری سراسر جهان به همدیگر، متحول ساخته است. اینترنت، قابلیتی قوی و عمومی فراهم کرده است که از آن می توان برای تقریباً هر کاری که به اطلاعات بستگی دارد، استفاده نمود و توسط هر فردی که به یکی از شبکه های تشکیل دهنده آن متصل شده است، قابل دسترس می باشد. این شبکه، ارتباطات انسان ها را از طریق رسانه های اجتماعی، پست الکترونیک (ایمیل)، «چت روم»، گروه های خبری و انتقال صوت و تصویر پشتیبانی می کند و به افراد امکان می دهد تا در مکان های بسیار مختلف با هم همکاری کنند. همچنین، از دسترسی به اطلاعات دیجیتال توسط بسیاری از کاربردها، شامل شبکه جهانی وب، پشتیبانی می کند. این حوزه ثابت کرده است که یک زمینه در حال گسترش برای تعداد بزرگ و رو به رشد «کسب و کارهای الکترونیک» می باشد که اکثر فروش و خدماتشان را برروی اینترنت انجام می دهند.
اینترانت، یک شبکه کامپیوتری برای اشتراک گذاری اطلاعات، ارتباطات آسان تر، ابزارهای همکاری، سیستم های عامل و دیگر خدمات کامپیوتری درون یک سازمان، معمولاً به استثنای دسترسی توسط افراد بیرونی، می باشد. این اصطلاح، برعکس شبکه های عمومی مانند اینترنت می باشد، اما اکثراً از فنآوری یکسانی براساس پروتکل اینترنت استفاده می کنند. اینترانت سطح شرکت می تواند یک نقطه کانونی مهم از ارتباطات داخلی و همکاری باشد و یک نقطه آغاز منفرد برای دسترسی به منابع داخلی و بیرونی فراهم کند. یک اینترانت، به ساده ترین شکل خود، با فنآوری هایی برای «شبکه های محلی» (LAN ها) و «شبکه های گسترده» (WAN ها)، برقرار می شود. بسیاری از اینترانت های مدرن، موتورهای جستجو، پروفایل کاربر، وبلاگ، آپ موبایل همراه با اعلان (notification) و برنامه ریزی رویداد را درون زیرساخت خود دارند.
اینترانت گاهی با اکسترانت مقایسه می شود. در حالی که اینترانت عموماً به کارکنان سازمان محدود می شود، اما اکسترانت ها نیز توسط مشتریان، تامین کنندگان و دیگر طرف های تایید شده، قابل دسترسی هستند. اکسترانت ها، یک شبکه خصوصی را همراه با امکاناتی برای احراز هویت، تصدیق و حسابداری (پروتکل AAA)، برروی اینترنت، تعمیم و گسترش می دهند.
اینترانت ها، بیش از پیش برای ارائه ابزارهایی، برای مثال «همکاری» (تسهیل کار گروهی و کنفرانس از راه دور) یا فهرست های شرکتی پیشرفته، ابزارهای مدیریت فروش و مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت پروژه و غیره، مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزار، همچنین به عنوان پلتفرم های تغییر فرهنگ شرکتی، مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، تعداد زیادی از کارکنان که در مورد مسائل کلیدی در یک برنامه مجمع اینترانتی بحث می کنند، می توانند ایده های جدیدی در مورد مسائل مدیریتی، بهره وری، کیفیت و دیگر مسائل شرکتی، خلق کنند.
در اینترانت های بزرگ، ترافیک وب سایت اغلب با ترافیک وب سایت عمومی مشابه است و با استفاده از نرم افزار معیار سنجی وب برای ردیابی فعالیت کلی بهتر، قابل درک هستند. شرکت های بزرگتر به کاربران درون اینترانت خود اجازه دسترسی به اینترنت عمومی از طریق سرورهای فایروال را می دهند. این سرورها، توانایی غربالگری پیام های ورودی و خروجی را دارند و در نتیجه امنیت، دست نخورده باقی می ماند. هنگامی که قسمتی از یک اینترانت برای مشتریان و دیگر افراد خارج از شرکت، قابل دسترس شود، به قسمتی از یک اکسترانت تبدیل می شود. شرکت ها می توانند از طریق شبکه عمومی، با استفاده از رمزگذاری/رمزگشایی ویژه و دیگر اقدامات ایمنی برای اتصال یک قسمت از اینترانت خود به اینترانت دیگر، پیام های خصوصی ارسال کنند.
تیم های تجربه کاربری، ویراستاری و فنآوری در اینترانت با هم در جهت تولید سایت های داخلی همکاری می کنند. در اکثر موارد، اینترانت ها بوسیله بخش های ارتباطات، منابع انسانی یا مدیریت اجرایی سازمان های بزرگ یا ترکیبی از این ها، مدیریت می شوند. بخاطر حیطه و تنوع محتوا و تعداد رابط های سیستم، اینترانت های بسیاری از سازمان ها، بسیار پیچیده تر از وب سایت های عمومی مربوطه خود می باشند. نهایتا لازم به ذکر است که این حوزه و کاربردهای آن، رشد سریعی پیدا کرده اند.
اکسترانت، یک شبکه خصوصی کنترل شده است که دسترسی را برای شریکان، وندورها و تامین کنندگان یا یک مجموعه از مشتریان مجاز (معمولا به یک زیرمجموعه از اطلاعات قابل دسترس از اینترانت یک سازمان)، ممکن می سازد. اکسترانت، از این نظر با DMZ مشابه است که دسترسی به خدمات لازم برای اشخاص مجاز، بدون اعطای دسترسی به شبکه کلی یک سازمان را فراهم می کند. در گذشته، این اصطلاح گاهی به معنای دو سازمانی که شبکه های داخلی خود را برروی یک «شبکه خصوصی مجازی» به اشتراک می گذارند، مورد استفاده قرار می گرفت.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.