عنوان فارسی |
مطالعه ای بر ارتباط بین تکنولوژی و فرهنگ |
درسهای مرتبط |
  فناوری اطلاعات |
تعداد اسلاید : 18 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
رابطه بین فناوری و فرهنگ، یک رابطه چرخه ای است. از لحاظ منطقی، یک فرهنگ فنآوری ها را براساس نیازها یا تمایلات افراد توسعه می دهند، زیرا اینجا جایی است که تاثیرات خلاق قرار می گیرند. هنگامی که این فنآوری گسترش می یابد و در زندگی افراد جذب می شود، بر فرهنگ و روش زندگی شان تاثیر می گذارد. این تغییر سبک زندگی می تواند هنگامی رخ دهد که یک فنآوری توسعه یافته در بیرون یک فرهنگ به درون فرهنگ وارد شود و یک تاثیر بیرونی بوجود بیاورد. همانگونه که پاول اهرلیچ توضیح می دهد، تکامل های فنآوری و تکامل های فرهنگی مرتبط وجود دارند و لزوماً همزمان با هم رخ می دهند. اهرلیچ [بر این باور است] که در عصر مدرن ما، فنآوری سریعتر از فرهنگ تکامل می یابد و لازم است یک تکامل فرهنگی عمده رخ دهد تا بتوانیم به درستی با فنآوری مدرن تعامل داشته باشیم. با این حال، در کل تاریخ، تکامل های فرهنگی وجود داشته اند که باعث خلق و تکامل فنآوری شده اند؛ بنابراین یک چرخه بوجود می آید.
این پاورپوینت در 18 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 15 آن قرار داده شده است:
در اغلب موارد تاریخ مشخص کرده است که زمانی مردم به چیزی تمایل داشته باشند که فرهنگ کشوری دیگر آنرا داشته باشد، هیچ درنگی برای اتخاذ آن از خود نشان نمی دهند. در بسیاری از موارد، تجارت، جای سرقت پرهیاهو و جنگ را گرفته است، اما همیشه استثناهایی وجود داشته است. هنگامی که فنآوری ها تکامل پیدا کردند و به قسمت های مختلف جهان گسترش پیدا کردند، بهم وابستگی مردم افزایش یافته است. در این نقطه زمانی، جوامع مستقل از دیگران معدودی می توانند بوجود بیایند (حتی جوامع بهم وابسته هم بطور دائم برروی زمین باقی نمی مانند). این محدودیت منابع باعث نیاز شده است که این به نوبه خود می تواند باعث جنگ شود. درست است که رویکرد متمدنانه، حتی اخلاقی – اگر اخلاقیات بتواند یک استدلال در این جهان درست از لحاظ سیاسی باشد – دربرگیرنده انجام تجارت است و کشت و کشتار غیرمنطقی را در خود نمی گنجاند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.