عنوان فارسی |
آشنایی با مفهوم روانشناسی تربیتی (آموزشی): بررسی تاریخچه، دیدگاه ها و رویکردها |
درسهای مرتبط |
  روانشناسی |
تعداد اسلاید : 33 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
روانشناسی تربیتی شاخه ای از روانشناسی است که به طور علمی به مطالعه نحوه یادگیری انسان می پردازد. مطالعه فرآیندهای یادگیری، از هر دو دیدگاه شناختی و رفتاری، بستری را برای محققان فراهم می کند تا تفاوت های فردی در زمینه هوش، رشد شناختی، عاطفه، انگیزه، خودتنظیمی و خودپنداره و همچنین نقش آنها در یادگیری را درک کنند. حوزه روانشناسی تربیتی تا حد زیادی به روشهای کمی نظیر آزمون و اندازهگیری، برای افزایش فعالیتهای آموزشی مرتبط با طراحی آموزشی، مدیریت کلاس درس و ارزیابی وابسته بوده و در تسهیل فرآیندهای یادگیری در محیطهای آموزشی مختلف در طول عمر موثر است.
در ادامه می توانید بخشی از این پاورپوینت را در قالب یک ویدئو، مشاهده نمایید، لازم به ذکر است که کل اسلایدهای این پاورپوینت، در این ویدئو قرار نگرفته و تنها تعدادی از اسلایدها به عنوان نمونه قرار داده شده اند. برای دریافت فایل پاورپوینت قابل ویرایش، می توانید اقدام به خرید این محصول از سایت نمایید.
روانشناسی تربیتی، علم مطالعه نحوه یادگیری افراد بوده و روش های تدریس، فرآیندهای آموزشی و تفاوت های فردی در یادگیری را نیز شامل می شود. روانشناسان تربیتی از این شاخه از روانشناسی در مورد نحوه یادگیری افراد جهت طراحی راهبردهای آموزشی و کمک به موفقیت دانش آموزان در مدرسه نیز بهره می گیرند. این شاخه از روانشناسی بر فرآیند یادگیری در اوایل کودکی و نوجوانی متمرکز بوده و فرآیندهای اجتماعی، عاطفی و شناختی که در کل طول عمر در یادگیری نقش دارند نیز در این شاخه از روانشناسی مورد بررسی قرار می گیرند.
رشته روانشناسی تربیتی، تعدادی از سایر رشته ها نظیر روانشناسی رشد، روانشناسی رفتاری و روانشناسی شناختی را نیز شامل می شود. رویکردهای روانشناسی تربیتی متشکل از دیدگاه های رفتاری، رشدی، شناختی و تجربی می باشد. در این نمونه پاورپوینت، برخی از دیدگاههای مختلف در زمینه روانشناسی تربیتی، بررسی شده و در زمینه گزینههای شغلی نیز بحث شده است.
این پاورپوینت در 33 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 3 آن قرار داده شده است:
روانشناسی تربیتی زیر شاخه ای نسبتا نوظهور است که در سالهای اخیر رشد فزاینده ای را تجربه کرده است. روانشناسی تا اواخر دهه 1800 به عنوان یک علم جداگانه پدیدار نشد، از اینرو علاقه اولیه به روانشناسی تربیتی غالبا توسط فیلسوفان آموزشی تقویت شده بود.
بسیاری از محققان، فیلسوف یوهان هربارت را پدر روانشناسی تربیتی عنوان می کنند. هربارت معتقد بود که علاقه دانش آموز به یک موضوع از تأثیر زیادی بر نتیجه یادگیری برخوردار است. همچنین به اعتقاد وی، معلمان بایستی در زمان تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع آموزش مناسب تر است، به این موضوع نیز توجه داشته باشند.
در سالهای بعد، ویلیام جیمز، روانشناس و فیلسوف از سهم قابل ملاحظه ای در این زمینه برخوردار بوده است. کتاب مهم او در سال 1899 تحت عنوان “گفتگو با معلمان در زمینه روانشناسی” اولین کتاب درسی روانشناسی تربیتی محسوب می شود.
اخیراً، بنجامین بلوم، روانشناس تربیتی، طبقه بندی مهمی را طراحی کرده است که برای طبقه بندی و توصیف اهداف آموزشی مختلف طراحی شده است. سه حوزه سطح بالایی که وی توصیف کرده است، عبارتند از: اهداف یادگیری شناختی، عاطفی و روانی حرکتی.
دوران باستان: برخی از ایده ها و مسائل مربوط به این رشته، به دوران افلاطون و ارسطو باز می گردد. فیلسوفان و سوفسطائیان در رابطه با هدف تربیت، تربیت بدن و پرورش مهارتهای روانی حرکتی، شکل گیری شخصیت نیکو، امکانات و حدود تربیت اخلاقی به بحث پرداخته اند. افلاطون کسب دانش را یک توانایی ذاتی عنوان می کند که به واسطه تجربه و درک جهان تکامل می یابد. همچنین، این تصور از شناخت انسان به یک استدلال مستمر از طبیعت در مقابل پرورش در درک شرطی سازی و یادگیری امروزی تبدیل شده است. از طرف دیگر، ارسطو ایده دانش را با تداعی یا طرح واره نسبت داده است. چهار قانون تداعی او عبارتند از: جانشینی، مجاورت، شباهت و تضاد. او در مطالعات خود به بررسی یادآوری و تسهیل فرآیندهای یادگیری پرداخته است.
فهرست منابع فناورانه زیر شامل آموزش و هوش به کمک رایانه برای روانشناسان آموزشی و دانش آموزان می باشد:
مشاوره و آموزش:
برای تبدیل شدن به یک روانشناس تربیتی، دانشجویان می توانند به انتخاب خود، دوره کارشناسی را بگذرانند. پس از طی این مرحله، برای تحصیل در رشته روانشناسی تحصیلی، روانشناسی مشاوره و یا مشاوره مدرسه آنها باید تحصیلات تکمیلی خود را نیز به پایان برسانند. امروزه اکثر دانشجویان برای داشتن عنوان “روانشناس” مدرک دکتری خود را نیز دریافت می کنند. روانشناسان تربیتی در محیط های مختلفی کار می کنند. برخی از آنها در محیطهای دانشگاهی فعالیت کرده و در مورد فرآیندهای شناختی و اجتماعی توسعه انسانی، یادگیری و آموزش به تحقیق می پردازند. همچنین روانشناسان آموزشی ممکن است به عنوان مشاور در طراحی و ایجاد مواد آموزشی، برنامه های کلاس درس و دوره های آنلاین نیز به فعالیت بپردازند.
در بریتانیا، دانشجویان بایستی پیش از درخواست برای دوره دکتری سه ساله که شامل آموزش بیشتر و انجام پایان نامه تحقیقاتی است، مدرکی را دریافت کرده باشند که مورد تایید انجمن روانشناسی بریتانیا (چه در مقطع کارشناسی یا در مقطع کارشناسی ارشد) قرار گرفته باشد.
در سالهای اخیر، بسیاری از برنامههای آموزشی دانشگاهی در ایالات متحده شامل برنامههای درسی است که بر موضوعات نژادی، جنسیت، ناتوانی، تروما، و فقر و اینکه چگونه این مسائل بر یادگیری و نتایج تحصیلی تأثیر گذار هستند، متمرکز است. تعداد زیادی از دانشگاه ها، گواهی های تخصصی ارائه می دهند که به متخصصان (متخصصان اوتیسم، متخصصان تروما) اجازه می دهد که در این زمینه ها به کار و تحصیل بپردازند.
در ادامه، اسلاید شماره 27 این پاورپوینت، قرار داده شده است:
همانند سایر حوزههای روانشناسی، محققان نیز در حوزه روانشناسی آموزشی هنگام بررسی یک مشکل، دیدگاههای متفاوتی را مدنظر قرار می دهند. این دیدگاهها بر عوامل خاصی که بر یادگیری تأثیر گذار هستند، نظیر رفتارهای آموختهشده، شناخت، تجربیات و موارد دیگر متمرکز می باشند.
بر طبق این دیدگاه تمام رفتارها از طریق شرطی سازی آموخته می شوند. روانشناسانی که بر این دیدگاه متمرکز هستند، برای توضیح نحوه یادگیری، به اصول شرطی سازی تکیه می کنند. به طور مثال، معلمان ممکن است با دادن اقلام خوشایندی مانند آب نبات یا اسباب بازی به دانش آموزان، به یادگیری پاداش دهند. این دیدگاه رفتاری بر این نظریه استوار است که دانش آموزان زمانی یاد می گیرند که برای رفتار “خوب” پاداش گرفته و برای رفتار “بد” تنبیه شوند. در حالی که اینگونه روشها میتوانند در برخی موارد مفید باشند، رویکرد رفتاری به دلیل عدم توجه به نگرشها، احساسات و انگیزههای درونی برای یادگیری نیز تا حدودی مورد انتقاد قرار گرفته است.
این دیدگاه بر نحوه کسب مهارت ها و دانش جدید کودکان در حین رشد متمرکز است. مراحل رشد شناختی ژان پیاژه نمونه ای از یک نظریه مهم رشدی است که بر نحوه رشد فکری کودکان متمرکز است. همچنین با درک نحوه تفکر کودکان در مراحل مختلف رشد، روانشناسان تربیتی به نحو بهتری می توانند درک کنند که کودکان در هر مرحله از رشد خود قادر به انجام چه کارهایی هستند. همچنین، این امر می تواند به مربیان کمک کند تا روش ها و مواد آموزشی را با توجه به گروه های سنی خاص طراحی کنند.
رویکرد شناختی غالبا به این دلیل که عواملی مانند خاطرات، باورها، عواطف و انگیزهها را در فرآیند یادگیری شرح میدهد بسیار گستردهتر شده است. این نظریه از این ایده پشتیبانی می کند که فرد در نتیجه انگیزه خود فرا می گیرد و نه در نتیجه پاداش های بیرونی. هدف روانشناسی شناختی، درک نحوه تفکر افراد، نحوه یادگیری، نحوه یادآوری و نحوه پردازش اطلاعات می باشد. روانشناسان تربیتی که دارای دیدگاه شناختی هستند، علاقه مند به درک این موضوع هستند که چطور کودکان انگیزه لازم برای یادگیری را بدست می آورند، چطور فرا می گیرند، چطور به خاطر می آورند و چگونه مسائل و مشکلات را در میان سایر موضوعات، حل و فصل می کنند.
این دیدگاه بر نحوه شکل گیری فعالانه دانش از جهان پیرامون متمرکز است. این رویکرد، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی را شرح می دهد که بر نحوه یادگیری افراد تأثیر گذار است. افرادی که رویکرد سازندهگرایانه را اتخاذ میکنند معتقدند که آنچه یک فرد از قبل میداند، از بیشترین تأثیر بر نحوه یادگیری اطلاعات جدید برخوردار است. این دیدگاه بر این اصل استوار است که دانش جدید صرفا می تواند به دانش موجود اضافه شود و آن را درک کند. همچنین، این دیدگاه به شدت تحت تأثیر کار روانشناس لوویگوتسکی قرار دارد که ایدههایی نظیر رویکرد رشد و چارچوب آموزشی را ارائه کرده است.
این دیدگاه تأکید می کند که تجارب زندگی خود شخص بر نحوه درک اطلاعات جدید تأثیر گذار می باشد. این رویکرد، مشابه دیدگاههای سازندهگرایانه و شناختی است که تجربیات، افکار و احساسات یادگیرنده را در نظر میگیرد.
دیدگاه های مختلف در زمینه رفتار انسان می تواند هنگام توجه به موضوعاتی در حوزه روانشناسی تربیتی مفید باشد. برخی از این موارد عبارتند از: دیدگاه رفتاری، رویکرد سازندهگرایی و دیدگاه تجربی.
برخی از این موضوعات مطالعه در زمینه روانشناسی تربیتی عبارتند از:
روانشناسان تربیتی با مربیان، مدیران، معلمان و دانشآموزان همکاری میکنند تا نحوه کمک به افراد را در زمینه بهترین یادگیری تحلیل کنند، که غالبا شامل یافتن راههایی برای شناسایی دانشآموزانی است که ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. همچنین، روانشناسان ممکن است برنامههایی را برای دانشآموزانی که با مشکلاتی مواجه هستند تنظیم کنند و حتی روشهای یادگیری جدیدی را نیز ارائه دهند.
بسیاری از روانشناسان آموزشی مستقیماً با مدارس همکاری می کنند. برخی از آنها معلم یا استاد و برخی دیگر با معلمان همکاری می کنند تا روش های یادگیری جدید را برای دانش آموزان خود امتحان کرده و برنامه های درسی دوره جدیدی را تنظیم کرده و ارائه دهند. همچنین ممکن است که یک روانشناس آموزشی یک مشاور بوده و به دانش آموزان کمک کند تا مستقیماً بر موانع یادگیری غلبه کنند.
سایر روانشناسان تربیتی ممکن است که در بخش های پژوهشی فعالیت کنند. به طور مثال، آنها ممکن است برای یک سازمان دولتی نظیر وزارت آموزش ایالات متحده کار کرده و بر تصمیم گیری هایی در مورد بهترین راه ها برای یادگیری کودکان در مدارس سراسر کشور تأثیر گذار باشند.
همچنین، یک روانشناس آموزشی در بخش مدیریت مدرسه یا دانشگاه نیز فعالیت می کند. آنها میتوانند بر روشهای آموزشی تأثیر گذار بوده و به دانشآموزان کمک کنند تا به بهترین و مناسب ترین روش، مطالب و موضوعات درسی را فرا بگیرند. روانشناسان آموزشی معمولا در مدرسه کار می کنند تا به دانش آموزان و معلمان در بهبود تجربه یادگیری کمک کنند. سایر متخصصان در این زمینه برای بررسی فرآیند یادگیری و ارزیابی برنامه هایی که برای تقویت یادگیری طراحی شده اند، کارهای پژوهشی را انجام می دهند.
سخن آخر:
روانشناسی تربیتی بینش های ارزشمندی را در خصوص نحوه یادگیری افراد ارائه می دهد و در زمینه اطلاع رسانی، دستورالعمل های آموزشی و روش های آموزشی نیز از نقش مهمی برخوردار می باشد. حوزههای مختلف روانشناسی تربیتی علاوه بر انجام بررسی هایی در زمینه خود فرآیند یادگیری، عوامل عاطفی، اجتماعی و شناختی موثر بر نحوه یادگیری افراد را نیز مورد بررسی قرار می دهند. همچنین، در صورتیکه به موضوعاتی نظیر آموزش ویژه، طراحی برنامه درسی و فناوری آموزشی علاقه مند هستید، می توانید در پی شغلی در زمینه روانشناسی تربیتی باشید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.