عنوان فارسی |
آشنایی با مبانی مدیریت بحران بررسی فرآیندها و مراحل کلیدی، اهداف و نحوه به کارگیری |
درسهای مرتبط |
  مدیریت بحران |
تعداد اسلاید : 31 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
مدیریت بحران، برنامه ریزی و مدیریت هر رویداد اضطراری مخرب یا پیش بینی نشده ای است که ذینفعان، مشتریان، کارکنان و درآمد شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد. به عبارت دیگر، مدیریت بحران، استفاده هوشمندانه از تکنیک هایی است که به منظور کمک به سازمان و با هدف مقابله با یک رویداد ناگهانی و شدید، طراحی و تدوین شده است.
در ادامه می توانید بخشی از این پاورپوینت را در قالب یک ویدئو، مشاهده نمایید، لازم به ذکر است که کل اسلایدهای این پاورپوینت، در این ویدئو قرار نگرفته و تنها تعدادی از اسلایدها به عنوان نمونه قرار داده شده اند. برای دریافت فایل پاورپوینت قابل ویرایش، می توانید اقدام به خرید این محصول از سایت نمایید.
مدیریت بحران، بر فرآیند و استراتژی سازمان برای تشخیص و پاسخ به یک تهدید، یک رویداد پیشبینی نشده، یا هر گونه اختلال منفی با پتانسیل آسیب رساندن به افراد، اموال یا فرآیندهای تجاری اشاره دارد. بحرانها میتوانند در هر لحظه با هشدار یا بدون هشدار رخ دهند.
برنامه های CM موفق، پنج موضوع اساسی زیر را در نظر می گیرند.
برنامه ریزی مناسب برای رویدادهای حیاتی شامل ایجاد یک تیم مدیریت بحران و تدوین یک برنامه برای دور نگاه داشتن افراد از آسیب در زمان بروز وقایع، حفظ تداوم کسب و کار، امکان بازیابی پس از فاجعه، و محافظت از دارایی ها، قبل، حین و بعد از وقوع یک رویداد می باشد. همچنین، هر سازمانی بایستی طرح CM خود را تأیید کرده، مورد آزمایش قرار داده و برای پشتیبانی از واکنش سریع، فناوری ارتباطات اضطراری مناسب را در سراسر سازمان اتخاذ کند. همچنین، سازمان ها بایستی اعضای تیم CM متخصص در بخشی از طرح CM را استخدام کنند.
این پاورپوینت در 31 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 3 آن قرار داده شده است:
تمام ذینفعان CM بایستی یک تصویر عملیاتی جامع و مشترک و ارتباطات اضطراری قابل اعتماد را در ذهن خود تجسم کنند تا این اطمینان حاصل شود که طرح واکنش به همان نحوی که طراحی شده است، اجرا می شود. تیم های CM غالبا متشکل از پرسنل عملیات، امور مالی و منابع انسانی و همچنین نمایندگان قانونی هستند. همچنین، مدیر بحران یکی از اعضای اصلی تیم می باشد و نقش او، اجرای طرح CM و واکنش عمومی سازمان به رویداد ها می باشد.
برای به حداقل رساندن تأثیر بحران، پاسخ به موقع و دقیق به هر رویداد، حائز اهمیت است. یک طرح CM بایستی از بروز تاخیر، سستی و اهمال در وظایف و تکالیف یا تاخیر پاسخگویی، جلوگیری کند. همچنین، هنگام تدوین یک طرح CM، یک سازمان با تکیه بر فناوری CM که ایمنی افراد، حفاظت از داراییها و بهبود مؤثر کسب و کار را تضمین میکند بایستی تسهیلات ارتباطی و هماهنگی را ایجاد کند.
یک طرح CM بایستی در برابر سناریوهای خاص نظیر شبیهسازی طوفانها، زلزلهها، سیلهای ناگهانی، خرابیهای تاسیساتی، تیراندازی و … آزمایش شوند. آزمایش مبتنی بر سناریو به تیم CM اجازه می دهد تا به این اطمینان دست یابند که اطلاعات تماس دقیق و پیامهای سناریو خاص در راهحل ارتباطی CM بارگذاری میشود و اجرای اعلانهای اضطراری مطابق با برنامه صورت می گیرد.
در سال 1982 در منطقه شیکاگو، مدیریت مسمومیت با سیانید تیلنول به طور گسترده ای به عنوان آغاز حوزه مدیریت بحران در سرلوحه امور قرار گرفت. تمام کپسولهای تیلنول در کشور بلافاصله توسط شرکت جمع آوری شدند و اقلام رایگان در بستهبندی های مناسب در اختیار عموم قرار گرفتند. در نتیجه با واکنش سریع و کارآمد شرکت، تأثیر این رویداد بر سهامداران کاهش یافت و اعتبار برند نیز به نحو موثری ارتقاء یافت.
اطمینان از مدیریت کسب و کار در سطح بحران باعث حفظ تصویری مثبت و حرفه ای با مشتریان و رقبا از سوی فرد یا سازمان می شود. همچنین تدوین یک برنامه، در نظر گرفتن مراحل احتمالی یا ایجاد تیمی از افراد برای کمک به رویدادهای بحرانی، از جمله راهکارهای موثر در این زمینه محسوب می شوند.
در ادامه، اسلاید شماره 23 این پاورپوینت، قرار داده شده است:
مرحله 1: توجه به شاخصهای هشداردهنده
مرحله 2: ارزیابی ریسک
مرحله 3: واکنش مناسب
مرحله 4: گردآوری گروهی از رهبران و تشکیل یک تیم مدیریتی
مرحله 5: شناسایی خطرات، چالشها و رویدادهای احتمالی
مرحله 6: تجزیه و تحلیل تأثیر کسب و کار
مرحله 7: مدیریت صحیح
مرحله 8: بررسی علت و نتایج طرح
در زمان تدوین طرح بایستی به یک سری سوالات کلیدی پاسخ داد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مدیریت بحران، باعث آمادگی شرکت یا سازمان برای یک فاجعه یا حادثه غیر قابل پیش بینی می شود. همچنین، در صورت اتخاذ استراتژی های مناسب، تأثیر بحران بر کارکنان و عملیات تجاری تا حد زیادی کاهش می یابد. به علاوه، زمانیکه تیم به نحو صحیحی برای اتفاقات غیرمنتظره، از آمادگی لازم برخوردار باشد، احتمال آسیب های بلند مدت نیز به نحو قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.
رویدادی که با تأثیرگذاری بر امور مالی، شهرت، عملیات تجاری یا نیروی کار، رونق و رفاه شرکت را تحت تاثیر و در معرض خطر قرار دهد، یک بحران تجاری محسوب می شود.
نتیجه گیری:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.