دانلود پاورپوینت آشنایی با مبانی مدیریت بحران

عنوان فارسی

آشنایی با مبانی مدیریت بحران بررسی فرآیندها و مراحل کلیدی، اهداف و نحوه به کارگیری

درسهای مرتبط

  مدیریت بحران

تعداد اسلاید : 31 فرمت : pptx
قابلیت چاپ و پرینت : دارد کیفیت طراحی : طلایی
سال طراحی : 1402 برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله
قابلیت ویرایش : دارد برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله
پاورپوینت مدیریت
قیمت دانلود :
58,800 تومان
توضیحات

مدیریت بحران، برنامه ریزی و مدیریت هر رویداد اضطراری مخرب یا پیش بینی نشده ای است که ذینفعان، مشتریان، کارکنان و درآمد شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد. به عبارت دیگر، مدیریت بحران، استفاده هوشمندانه از تکنیک هایی است که به منظور کمک به سازمان و با هدف مقابله با یک رویداد ناگهانی و شدید، طراحی و تدوین شده است.

در ادامه می توانید بخشی از این پاورپوینت را در قالب یک ویدئو، مشاهده نمایید، لازم به ذکر است که کل اسلایدهای این پاورپوینت، در این ویدئو قرار نگرفته و تنها تعدادی از اسلایدها به عنوان نمونه قرار داده شده اند. برای دریافت فایل پاورپوینت قابل ویرایش، می توانید اقدام به خرید این محصول از سایت نمایید.

    

مدیریت بحران چیست؟

مدیریت بحران، بر فرآیند و استراتژی سازمان برای تشخیص و پاسخ به یک تهدید، یک رویداد پیش‌بینی نشده، یا هر گونه اختلال منفی با پتانسیل آسیب رساندن به افراد، اموال یا فرآیندهای تجاری اشاره دارد. بحران‌ها می‌توانند در هر لحظه با هشدار یا بدون هشدار رخ دهند.

مولفه های اصلی برنامه های مدیریت بحران (CM) موفق

برنامه های CM موفق، پنج موضوع اساسی زیر را در نظر می گیرند.

  • افراد، امکانات
  • زیرساخت های حیاتی
  • فناوری
  • کسب و کار
  • اعتبار برند

برنامه ریزی مناسب برای رویدادهای حیاتی شامل ایجاد یک تیم مدیریت بحران و تدوین یک برنامه برای دور نگاه داشتن افراد از آسیب در زمان بروز وقایع، حفظ تداوم کسب و کار، امکان بازیابی پس از فاجعه، و محافظت از دارایی ها، قبل، حین و بعد از وقوع یک رویداد می باشد. همچنین، هر سازمانی بایستی طرح CM خود را تأیید کرده، مورد آزمایش قرار داده و برای پشتیبانی از واکنش سریع، فناوری ارتباطات اضطراری مناسب را در سراسر سازمان اتخاذ کند. همچنین، سازمان ها بایستی اعضای تیم CM متخصص در بخشی از طرح CM را استخدام کنند.

  • یک طرح مدیریت بحران، سازمان را برای موارد غیرقابل پیش بینی آماده کرده، نقش ها و پاسخ ها را مشخص نموده و آسیب به سازمان، کارکنان و مشتریانش را به حداقل می رساند.

این پاورپوینت در 31 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 3 آن قرار داده شده است:

مدیریت بحران چیست

نحوه تشکیل تیم مدیریت بحران

تمام ذینفعان CM بایستی یک تصویر عملیاتی جامع و مشترک و ارتباطات اضطراری قابل اعتماد را در ذهن خود تجسم کنند تا این اطمینان حاصل شود که طرح واکنش به همان نحوی که طراحی شده است، اجرا می شود. تیم ‌های CM غالبا متشکل از پرسنل عملیات، امور مالی و منابع انسانی و همچنین نمایندگان قانونی هستند. همچنین، مدیر بحران یکی از اعضای اصلی تیم می باشد و نقش او، اجرای طرح CM و واکنش عمومی سازمان به رویداد ها می باشد.

تدوین برنامه مدیریت بحران

برای به حداقل رساندن تأثیر بحران، پاسخ به موقع و دقیق به هر رویداد، حائز اهمیت است. یک طرح CM بایستی از بروز تاخیر، سستی و اهمال در وظایف و تکالیف یا تاخیر پاسخگویی، جلوگیری کند. همچنین، هنگام تدوین یک طرح CM، یک سازمان با تکیه بر فناوری CM که ایمنی افراد، حفاظت از دارایی‌ها و بهبود مؤثر کسب و کار را تضمین می‌کند بایستی تسهیلات ارتباطی و هماهنگی را ایجاد کند.

  • هنگام ایجاد یک طرح CM، یک سازمان با تکیه بر فناوری CM که ایمنی افراد، حفاظت از دارایی‌ها و بهبود مؤثر کسب و کار را تضمین می‌کند، بایستی ارتباطات و هماهنگی که واضح و سریع باشد را به نحو موثری تسهیل کند.
  • ارزیابی یک طرح CM مستلزم بررسی این موضوع است که آیا اجزای طرح برای محافظت، مدیریت و بازیابی از یک رویداد مهم و ارزیابی امکان‌سنجی اقدامات برنامه‌ریزی شده، ضروری و کافی هستند یا خیر.

یک طرح CM بایستی در برابر سناریوهای خاص نظیر شبیه‌سازی طوفان‌ها، زلزله‌ها، سیل‌های ناگهانی، خرابی‌های تاسیساتی، تیراندازی و … آزمایش شوند. آزمایش مبتنی بر سناریو به تیم CM اجازه می دهد تا به این اطمینان دست یابند که اطلاعات تماس دقیق و پیام‌های سناریو خاص در راه‌حل ارتباطی CM بارگذاری می‌شود و اجرای اعلان‌های اضطراری مطابق با برنامه صورت می گیرد.

مثالی از مدیریت بحران

در سال 1982 در منطقه شیکاگو، مدیریت مسمومیت با سیانید تیلنول به طور گسترده ای به عنوان آغاز حوزه مدیریت بحران در سرلوحه امور قرار گرفت. تمام کپسول‌های تیلنول در کشور بلافاصله توسط شرکت جمع آوری شدند و اقلام رایگان در بسته‌بندی های مناسب در اختیار عموم قرار گرفتند. در نتیجه با واکنش سریع و کارآمد شرکت، تأثیر این رویداد بر سهامداران کاهش یافت و اعتبار برند نیز به نحو موثری ارتقاء یافت.

  • امروزه برنامه های مدیریت بحران تقریباً توسط تمام شرکت های بزرگ، سازمان های غیرانتفاعی و سازمان های بخش عمومی اتخاذ می شوند. مهم‌ترین گام‌ برای تضمین واکنش یک شرکت به رویدادهای برنامه‌ریزی نشده، توسعه، تمرین و به‌روزرسانی استراتژی ها در این حوزه است.

الزامات مربوط به مدیریت بحران در مدیریت کسب و کار و مشتری

اطمینان از مدیریت کسب و کار در سطح بحران باعث حفظ تصویری مثبت و حرفه ای با مشتریان و رقبا از سوی فرد یا سازمان می شود. همچنین تدوین یک برنامه، در نظر گرفتن مراحل احتمالی یا ایجاد تیمی از افراد برای کمک به رویدادهای بحرانی، از جمله راهکارهای موثر در این زمینه محسوب می شوند.

در ادامه، اسلاید شماره 23 این پاورپوینت، قرار داده شده است:

طرح مدیریت بحران

مراحل کلیدی در فرآیند مدیریت بحران

  1. پیشگیری از هر گونه بحران احتمالی
  2. مدیریت و پاسخ به مراحل مختلف
  3. پس از بحران
  4. حفظ ارتباط با کارکنان، مشتریان و سایر ذینفعان
  5. بررسی نحوه واکنش به خطر
  6. تقویت طرح
  7. آموزش کاربران
  8. بررسی و به روز رسانی
  9. مرور طرح

هدف برنامه مدیریت بحران

  • کاهش آسیب و بهبود عملیات شرکت تجاری در سریع ترین زمان امکانپذیر می شود
  • مدیریت بحران یک تکنیک کلی مبتنی بر فرآیند و استراتژی یک سازمان با هدف کشف و پاسخ به یک تهدید، یک رویداد پیش بینی نشده، یا هر گونه اختلال ناگوار با قابلیت آسیب رساندن به افراد، اموال یا فرآیندهای سازمانی است.

مراحل مدیریت بحران

مرحله 1: توجه به شاخص‌های هشداردهنده‌

مرحله 2: ارزیابی ریسک

مرحله 3: واکنش مناسب

مرحله 4: گردآوری گروهی از رهبران و تشکیل یک تیم مدیریتی

مرحله 5: شناسایی خطرات، چالش‌ها و رویدادهای احتمالی

مرحله 6: تجزیه و تحلیل تأثیر کسب و کار

مرحله 7: مدیریت صحیح

مرحله 8: بررسی علت و نتایج طرح

در زمان تدوین طرح بایستی به یک سری سوالات کلیدی پاسخ داد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وقوع یک بحران یا بروز یک مشکل چه تأثیری بر تجارت خواهد داشت؟
  • کدام مناطق یا بخش‌ها بیشترین آسیب را تجربه خواهند کرد؟
  • برآورد خسارت مالی ناشی از هر بحران چه میزان است؟

مدیریت بحران، باعث آمادگی شرکت یا سازمان برای یک فاجعه یا حادثه غیر قابل پیش بینی می شود. همچنین، در صورت اتخاذ استراتژی های مناسب، تأثیر بحران بر کارکنان و عملیات تجاری تا حد زیادی کاهش می یابد. به علاوه، زمانیکه تیم به نحو صحیحی برای اتفاقات غیرمنتظره، از آمادگی لازم برخوردار باشد، احتمال آسیب های بلند مدت نیز به نحو قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

  • طرح مدیریت بحران، فرآیند تثبیت شده ای است که یک کسب و کار هنگام مواجه با یک موقعیت اضطراری مخرب یا غیرمنتظره از آن بهره می گیرد.

بحران کسب و کار چیست؟

رویدادی که با تأثیرگذاری بر امور مالی، شهرت، عملیات تجاری یا نیروی کار، رونق و رفاه شرکت را تحت تاثیر و در معرض خطر قرار دهد، یک بحران تجاری محسوب می شود.

نتیجه گیری:

  • بحران، رویدادی است که بروز آن ممکن است تأثیر قابل ملاحظه ای بر کسب و کار داشته یا نداشته باشد.
  • بحران، سناریویی جدی است که می تواند از تأثیر قابل ملاحظه ای بر سازمان برخوردار باشد.
  • این موضوع ممکن است هر چیزی از حملات سایبری گرفته تا اشتباهات رسانه های اجتماعی و بلایای طبیعی را شامل شود.
  • با وجود اینکه وقوع بحران‌ها، امری تهدیدآمیز تلقی می‌شوند، اما مدیریت مؤثر آن می‌تواند آسیب‌ها را به حداقل رسانده و باعث تقویت و ارتقاء سازمان شود.
  • بحران ها همواره راهی ایده آل برای بهبود یک سازمان محسوب نمی شوند.

سفارش ترجمه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود پاورپوینت آشنایی با مبانی مدیریت بحران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هشت =

مقالات ترجمه شده

نماد اعتماد الکترونیکی

پشتیبانی

logo-samandehi