دانلود پاورپوینت مطالعه ای بر مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)

عنوان فارسی

مطالعه ای بر مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR): بررسی انواع، مزایا و چالش ها

درسهای مرتبط

  حسابداری و اقتصاد

تعداد اسلاید : 40 فرمت : pptx
قابلیت چاپ و پرینت : دارد کیفیت طراحی : طلایی
سال طراحی : 1403 برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله
قابلیت ویرایش : دارد برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله
پاورپوینت حسابداری
قیمت دانلود :
58,800 تومان
توضیحات

مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)، مدلی از کسب و کار خود تنظیمی (خودگردانی) است که به شرکت کمک می کند تا از لحاظ اجتماعی نسبت به خود، ذینفعان و عموم مردم پاسخگو باشد. شرکت ها با انجام مسئولیت اجتماعی شرکتی که تحت عنوان شهروندی سازمانی نیز می باشد، می‌توانند به نوعی از تاثیری که بر تمام جنبه‌های جامعه اعم از اقتصاد، اجتماعی و محیط زیست دارند، مطلع شوند. این نمونه پاورپوینت، به صورت کاملا حرفه ای طراحی شده و در آن به بحث و بررسی جامعی در زمینه مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت ها پرداخته شده است.

در ادامه می توانید بخشی از این پاورپوینت را در قالب یک ویدئو، مشاهده نمایید، لازم به ذکر است که کل اسلایدهای این پاورپوینت، در این ویدئو قرار نگرفته و تنها تعدادی از اسلایدها به عنوان نمونه قرار داده شده اند. برای دریافت فایل پاورپوینت قابل ویرایش، می توانید اقدام به خرید این محصول از سایت نمایید.

    

مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) چیست؟

مشارکت در CSR به این معناست که، در روند عادی کسب و کار، نحوه عملکرد یک شرکت به شیوه‌ ای است که به‌جای اینکه کمکی منفی به جامعه و محیط داشته باشد، به بهبود جامعه و محیط منجر می شود.

  • مسئولیت اجتماعی شرکتی مدلی از کسب و کار است که به واسطه آن شرکت ها به طور هماهنگ تلاش می کنند تا به نحوی عمل کنند که به جای تخریب جامعه و محیط زیست، باعث بهبود آن شوند.
  • CSR به بهبود جنبه های مختلف جامعه و ارتقاء تصویر مثبت برند شرکت ها منجر می شود.
  • برنامه های مسئولیت شرکتی یک راه فوق العاده جهت تقویت روحیه در محل کار می باشند.
  • CSRها اغلب به چهار دسته اثرات زیست محیطی، مسئولیت اخلاقی، تلاش های بشردوستانه، و مسئولیت های مالی تقسیم می شوند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی، یک مفهوم جامع و فراگیر است که می تواند اشکال مختلفی را بسته به نوع شرکت و صنعت شامل شود. کسب‌وکارها علاوه بر تقویت برندهای خود، از طریق برنامه‌های CSR، بشردوستانه و تلاش‌های داوطلبانه می توانند به نحو موثری به جامعه کمک کنند. برای مسئولیت پذیری یک شرکت از لحاظ اجتماعی، در وهله اول، یک شرکت بایستی نسبت به خود و ذینفعانش پاسخگو باشد. شرکت‌هایی که برنامه‌های CSR را به کار می گیرند، غالبا کسب‌وکار خود را به حدی توسعه داده و تقویت کرده اند که می‌توانند به نحو موثری به جامعه خدمات رسانی کنند. از اینرو، CSR معمولاً یک استراتژی است که از طریق شرکت های بزرگ پیاده سازی می شود. در هر صورت، هر چه یک شرکت عملکرد مشهود و موفق تری داشته باشد، برای تعیین استانداردهای رفتار اخلاقی برای همتایان، رقابت و صنعت خود از مسئولیت بیشتری برخوردار خواهد بود. اگرچه ابتکارات و نوآوری های کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​نیز برنامه‌های مسئولیت اجتماعی را ارائه می دهند، اما به ندرت به اندازه شرکت‌های بزرگتر تبلیغ می‌شوند.

این پاورپوینت در 40 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 5 آن قرار داده شده است:

مسئولیت اجتماعی شرکت چیست

انواع مسئولیت اجتماعی شرکت

به طور کلی، مسئولیت اجتماعی شرکت ها به چهار نوع اصلی تقسیم می شود. به طور مثال، یک شرکت ممکن است به طور مجزا در هر یک از این موارد مشارکت کند و عدم مشارکت در یک زمینه، یک شرکت را از مسئولیت اجتماعی مستثنی نمی کند.

1) مسئولیت زیست محیطی

مسئولیت زیست محیطی پایه و اساس مسئولیت اجتماعی شرکتی بوده و مبتنی بر حفظ ماهیت اصلی است. از طریق عملکرد بهینه و حمایت از دلایل مرتبط، یک شرکت می تواند اطمینان حاصل کند که منابع طبیعی را بهتر از قبل مورد توجه قرار می دهد. شرکت‌ها غالبا از طریق موارد زیر بر محیط زیست نظارت می کنند:

  • کاهش آلودگی، زباله، مصرف منابع طبیعی و انتشار گازهای گلخانه ای در کل فرآیند تولید آن
  • بازیافت کالاها و مواد در سراسر فرآیندهای آن، اعم از ترویج شیوه های استفاده مجدد با مشتریان خود
  • خنثی سازی اثرات منفی با توسعه و تجدید منابع طبیعی یا پشتیبانی از دلایلی که می تواند در خنثی سازی تأثیر شرکت موثر باشد. به طور مثال، سازنده ای که اقدام به جنگل زدایی درختان می کند، ممکن است ملزم به کاشت همان مقدار یا تعداد بیشتری درخت شود.
  • توزیع آگاهانه کالا با انتخاب روش هایی که از کمترین تأثیر بر انتشار و آلودگی برخوردار باشند.
  • طراحی و ساخت خطوط تولیدی که باعث افزایش این ارزش ها شوند. به طور مثال، شرکتی که یک ماشین چمن زنی گازی را تولید می کند، ممکن است یک ماشین چمن زنی برقی را نیز طراحی کند.

2) مسئولیت اخلاقی

مسئولیت اخلاقی، رکن مسئولیت اجتماعی شرکت بوده و مبتنی بر رفتار منصفانه و اخلاقی است. اگرچه نیروهای خارجی یا ترجیحات مشتریان ممکن است اهداف اخلاقی را شکل دهند، شرکت ها غالبا استانداردهای خود را تعیین می کنند. نمونه هایی از مسئولیت اخلاقی عبارتند از:

  • رفتار منصفانه با تمامی مشتریان بدون توجه به سن، نژاد و فرهنگ
  • برخورد مثبت با تمامی کارکنان در زمینه حقوق و مزایا. لازم به ذکر است که این برخورد مثبت، تمامی ملاحظات شغلی منصفانه برای تمامی افراد صرف نظر از تفاوت های شخصی را شامل می شود.
  • گسترش استفاده از فروشنده برای استفاده از تامین کنندگان، صرف نظر از توجه به نژاد، جنسیت یا وضعیت اقتصادی
  • افشای به موقع و صادقانه نگرانی ها و دغدغه های عملیاتی به سرمایه گذاران. اگرچه انجام این کار همواره ضروری نیست، اما ممکن است یک شرکت تضمیماتی را اتخاذ کند تا روابط خود با ذینفعان خارجی را فراتر از آنچه از لحاظ قانونی لازم است، مدیریت کند.

3) مسئولیت بشردوستانه

مسئولیت بشردوستانه، رکن مسئولیت اجتماعی شرکتی محسوب می شود و نحوه عملکرد شرکت و نحوه کمک آن به جامعه را مورد توجه قرار داده و به چاش می کشد. در ساده ترین شکل، مسئولیت بشردوستانه به این موضوع می پردازد که یک شرکت منابع خود را برای تبدیل جهان به مکانی بهتر مصرف می کند. برخی از این چاش ها عبارتند از:

  • آیا یک شرکت، سود را به خیریه اهدا می کند؟
  • آیا یک شرکت فقط با تامین کنندگان یا فروشندگانی که به صورت خیرخواهانه با شرکت هماهنگ هستند، معاملاتی را انجام می دهد؟
  • آیا یک شرکت از طریق مرخصی یا مشارکت‌های مشابه از تلاش‌های بشردوستانه کارکنان پشتیبانی می‌کند؟
  • آیا یک شرکت حامی رویدادهای جمع آوری کمک مالی است و یا اینکه در زمینه رویدادهای مرتبط، در جامعه حضور و مشارکت دارد یا خیر؟

4) مسئولیت مالی

مسئولیت مالی، رکن مسئولیت اجتماعی شرکت بوده و سه حوزه فوق را به یکدیگر مرتبط می کند. به طور مثال، یک شرکت برنامه ریزی می کند که تمرکز بیشتری بر محیط زیست، مسائل اخلاقی و بشردوستانه داشته باشد. با این حال، شرکت بایستی از طرح های فوق از طریق سرمایه‌گذاری‌های مالی برنامه‌ها، کمک‌های مالی، یا تحقیقات در زمینه محصول، پشتیبانی کند، که انجام این کار، فرایندهای زیر را شامل می شود:

  • تحقیق و توسعه برای محصولات جدیدی که به توسعه و تقویت پایداری منجر می شود.
  • به کارگیری انواع مختلف استعدادها به منظور اطمینان از وجود نیروی کار متنوع.
  • ابتکاراتی که آموزش هایی را به کارکنان در مورد DEI، آگاهی اجتماعی یا نگرانی های زیست محیطی ارائه می دهد.
  • فرآیندهایی که ممکن است مستلزم صرف هزینه های بیشتر باشد، اما با نتایج CSR بیشتری همراه باشد.
  • کسب اطمینان از گزارشگری مالی شفاف و به موقع نظیر حسابرسی های خارجی.

لازم به ذکر است که برخی از مدل های مسئولیت اجتماعی شرکتی، مسئولیت مالی را با احساس داوطلبانه جایگزین می کنند. در غیر این صورت، بیشتر مدل ها شامل مسئولیت های زیست محیطی، اخلاقی و بشردوستانه به عنوان انواع CSR می باشند.

در ادامه، اسلاید شماره 9 این پاورپوینت، قرار داده شده است:

دلبستگی کارکنان

مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت

همچنانکه CSR برای جامعه از نقش حیاتی برخوردار است، به همان میزان نیز برای یک شرکت حائز اهمیت است. فعالیت‌های CSR می‌تواند برای ایجاد ارتباط بیشتر با جهان پیرامون، در ایجاد ارتباط قوی‌تر بین کارمندان و شرکت‌ها، تقویت روحیه و کمک به کارکنان و کارفرمایان موثر باشد. علاوه بر تأثیرات مثبت بر روی جهان پیرامون، دلایل دیگری نیز وجود دارد که کسب و کارهای مختلف، مسئولیت اجتماعی شرکتی را در برنامه های خود به کار می بندند.

CRS در صدد است تا از طریق مزایای مستقیم برای جامعه، طبیعت و جامعه ای که یک کسب و کار در آن فعالیت می کند، تأثیر مثبتی را بر جهان به جای بگذارد. همچنین، یک شرکت ممکن است مزایای داخلی را از طریق ابتکارات کسب کند. با آگاهی از اینکه شرکت آنها اهداف خوبی را ترویج می کند، رضایت و حفظ کارکنان ممکن است افزایش یابد. همچنین، ممکن است که اعضای جامعه تمایل بیشتری به معامله با شرکت‌هایی داشته باشند که درصدند فراتر از محدوده کسب‌وکار خود، از تأثیر مثبت آگاهانه‌تری برخوردار باشند.

1) شناخت برند

بر طبق تحقیقات، مصرف‌کنندگان نسبت به شرکت‌هایی که به نفع مشتریانش عمل کرده اند در مقایسه با شرکت‌هایی که از توانایی ارائه محصولات با کیفیت برخوردار بوده اند، تمایل بیشتری نشان داده اند. مشتریان به‌طور گسترده ای نسبت به اثراتی که شرکت‌ها می‌توانند بر جامعه خود داشته باشند آگاهی پیدا می‌کنند و بسیاری ازآنها تصمیمات خرید را برمبنای جنبه CSR یک کسب و کار اتخاذ می کنند. با توجه به اینکه یک شرکت بیشتر در زمینه CSR فعالیت می‌کند، احتمال بیشتری برای شناخت برند وجود دارد.

2) روابط سرمایه گذار

بر طبق مطالعات انجام شده، شرکت‌هایی که در زمینه‌های محیطی، اجتماعی، یا حاکمیتی، به عنوان پیشرو در نظر گرفته می‌شوند، نسبت به رقبای خود 11% صرف ارزش داشته اند. در خصوص شرکت هایی که در پی دستیابی به موفقیت و عملکرد بهتر از بازار هستند، پیاده سازی استراتژی های CSR به نحو مثبتی بر احساس سرمایه گذاران در مورد یک سازمان و نحوه نگرش آنها به ارزش شرکت تأثیر گذار می باشد.

3) دلبستگی کارمند

یافته های بدست آمده حاکی از آن است که ارزش‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی که شرکت‌ها و کارکنان را با یکدیگر هماهنگ می کند، به عنوان مزایای شغلی غیر مالی است که به حفظ کارکنان منجر می شود. این امر در واقع به کاهش جابجایی کارکنان، کارکنان ناراضی و کل هزینه یک کارمند جدید منجر می شود.

4) کاهش ریسک

فعالیت‌های نامطلوب نظیر تبعیض علیه گروه‌های کارکنان، عدم توجه به منابع طبیعی یا استفاده غیراخلاقی از سرمایه‌های شرکت را در نظر بگیرید. اما احتمال زیادی وجود دارد که این نوع فعالیت به ایجاد مسائل حقوقی، دعوی قضایی منجر شود که در آن شرکت ممکن است از نظر مالی از تأثیر منفی برخوردار باشد و این موضوع در اخبار اصلی منتشر شود. با پایبندی به شیوه‌های CSR، شرکت‌ها با اجتناب از موقعیت‌های مشکل‌ساز و پیروی از فعالیت‌های مطلوب، می‌توانند باعث کاهش ریسک شوند. از آنجائیکه ممکن است از لحاظ مالی، تمامی مزایا به شرکت قابل انتقال نباشند، ارزیابی استراتژی‌های CSR ممکن است دشوار باشد. به طور مثال، برآورد تأثیر مثبتی که کاشت 1 میلیون درخت می تواند بر تصویر برند یک شرکت داشته باشد، بسیار پیچیده و دشوار است.

این نمونه پاورپوینت را می توان به عنوان یک قالب آماده پاورپوینت که قابل ویرایش می باشد نیز استفاده نمود. نمونه پاورپوینت آماده مسئولیت اجتماعی شرکت ها را می توان برای داشتن یک ارائه کلاسی و دانشگاهی حرفه ای استفاده نمود.

در ادامه، اسلاید شماره 35 این پاورپوینت، قرار داده شده است:

ابتکارات CSR

بسیاری از شرکت ها، CSR را به عنوان بخشی لاینفکی از تصویر برند خود دانسته و بر این باورند که مشتریان بیشتر با برند هایی که از نظر آنها اخلاقی تر هستند ارتباط برقرار کرده و در تعامل هستند. از این رو در زمینه روابط عمومی شرکت ها، فعالیت های CSR می تواند عامل مهمی محسوب شود. همچنین، برخی از بنیانگذاران شرکت نیز به دلیل اعتقادات خود، از انگیزه بالایی برای مشارکت در CSR برخوردار هستند.

حرکت به سمت CSR در چندین حوزه تأثیر گذار بوده است. به طور مثال، بسیاری از شرکت‌ها از طریق اقداماتی نظیر نصب منابع انرژی تجدیدپذیر یا خرید آفست کربن، اقداماتی را با هدف بهبود پایداری زیست‌محیطی عملیات خود در پیش گرفته اند. همچنین برای حذف وابستگی به شیوه‌های غیراخلاقی کار، نظیر کار کودکان، تلاش‌هایی نیز در زمینه مدیریت زنجیره‌های تامین انجام گرفته است. اگرچه برنامه‌های CSR غالبا در بین شرکت‌های بزرگ رواج بیشتری داشته است، اما کسب‌وکارهای کوچک نیز از طریق برنامه‌هایی در مقیاس کوچک‌تر نظیر اهدا به موسسات خیریه محلی و پشتیبانی از رویدادهای محلی، در برنامه های CSR مشارکت می‌کنند.

شرکت هایی که درصدد هستند تا موفقیت را فراتر از نتایج مالی نهایی اندازه گیری کنند، ممکن است استراتژی های مسئولیت اجتماعی شرکتی را نیز در برنامه های خود به کار ببندند. این استراتژی‌ها ممکن است بر مسئولیت‌های زیست‌محیطی، اخلاقی، بشردوستانه و مالی متمرکز شوند که فراتر از محصولاتی هستند که شرکت ها به فروش می رسانند. هدف CSR ها، تبدیل جهان به مکانی بهتر از معامله با مشتریان است و ممکن است مزایای خاصی را نیز برای شرکت به همراه آورد.


سفارش ترجمه

دیدگاهها

  1. احمد زارعلی

    خیلی خوبه وکمک زیادی به دانشجویان می کند

    • مرتضی موسی زاده

      با تشکر از دیدگاه شما

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 2 =

مقالات ترجمه شده

نماد اعتماد الکترونیکی

پشتیبانی

logo-samandehi