عنوان فارسی |
مطالعه ای بر کاربرد هوش تجاری (BI) در صنعت گردشگری ایران: بررسی موانع |
درسهای مرتبط |
  مدیریت کسب و کار |
تعداد اسلاید : 24 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
هوش تجاری (BI) یک فرآیند مبتنی بر فناوری برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه اطلاعات عملی است که به مقامات اجرایی، مدیران و کارکنان کمک می کند تا تصمیمات تجاری آگاهانه ای بگیرند. سازمان ها به عنوان بخشی از فرآیند BI، داده ها را از سیستم های IT داخلی و منابع خارجی جمع آوری می کنند، آن ها را برای تجزیه و تحلیل آماده نموده، جستارهایی را برای داده ها اجرا می نمایند و به مجسم سازی داده ها، داشبوردهای BI و گزارش ها می پردازند تا نتایج تجزیه و تحلیل را برای تصمیم گیری عملیاتی و برنامه ریزی استراتژیک در اختیار کاربران تجاری قرار دهند. هدف نهایی طرح های ابتکاری این فرآیند، هدایت بهتر تصمیمات تجاری است تا سازمان ها را قادر نماید که درآمدشان را افزایش دهند، کارایی عملیاتی را بهبود بخشند و نسبت به رقبای تجاری، مزیت های رقابتی به دست آورند. برای دستیابی به این هدف، این حوزه، ترکیبی از تجزیه و تحلیل، مدیریت داده ها و ابزارهای گزارش، به علاوه روش های مختلف برای مدیریت و تجزیه و تحلیل داده ها را با هم ترکیب می نماید.
معماری هوش تجاری، فراتر از نرم افزارهای کاربردی این حوزه است. داده های هوش تجاری معمولاً در انبار داده ای که برای کل سازمان ساخته شده یا در بازارهای داده کوچک تری ذخیره می شوند که زیرمجموعه هایی از اطلاعات تجاری بخش ها و واحدهای تجاری را بطور مجزا نگهداری می کند و اغلب با یک انبار داده سازمانی در ارتباط هستند. علاوه بر این، به طور فزاینده از دریاچه های داده مبتنی بر خوشه های هادوپ یا سایر سیستم های کلان داده، بالاخص در فایل های گزارش، داده های حسگر، متن و انواع دیگر داده های بدون ساختار یا نیمه ساختاریافته، به عنوان مخزن یا سکوی فرود داده های این فرآیند و تجزیه و تحلیل، استفاده می شود. داده های این فرآیند می تواند شامل اطلاعات تاریخی و داده های زمان واقعی جمع آوری شده از سیستم های منبعی باشد که آن ها تولید کرده اند و ابزارهای BI را قادر می سازد تا از فرآیند های تصمیم گیری استراتژیک و تاکتیکی پشتیبانی کنند. به طور کلی قبل از اینکه از داده های خام در کاربردهای این حوزه استفاده شود، باید با استفاده از یکپارچه سازی داده ها و ابزارهای مدیریت کیفیت داده در سیستم های منبع مختلف یکپارچه، ادغام و پاکسازی شوند تا اطمینان حاصل شود که تیم های فعال در این زمینه و کاربران تجاری در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات دقیق و ثابت هستند. در این نمونه پاورپوینت آماده به بررسی نقش هوش تجاری در صنعت گردشگری ایران، پرداخته شده است.
این پاورپوینت در 24 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 3 آن قرار داده شده است:
به طور کلی، نقش هوش تجاری، بهبود عملیات تجاری سازمان از طریق استفاده از داده های مرتبط است. شرکت هایی که به طور موثر از ابزارها و تکنیک های BI استفاده می کنند، می توانند داده های جمع آوری شده خود را به بینش های ارزشمندی در مورد فرآیندها و استراتژی های تجاری خود تبدیل کنند. سپس می توان از چنین بینش هایی برای اتخاذ تصمیم های تجاری بهتر استفاده کرد تا بهره وری و درآمد افزایش یابد و منجر به رشد سریع تر کسب و کار و سود شود. سازمان ها نمی توانند بدون این فرآیند، به راحتی از مزایای تصمیم گیری مبتنی بر داده بهره ببرند. در عوض، مدیران و کارکنان در درجه اول باید تصمیمات مهم تجاری را بر اساس عوامل دیگری از قبیل دانش انباشته شده، تجربیات قبلی، شهود و احساسات درونی بگیرند. در حالی که این روش ها می توانند منجر به تصمیم گیری های خوبی شوند، اما به دلیل کمبود داده های زمینه ساز، مملو از احتمال خطا و اشتباه هستند.
در ادامه اسلاید شماره 18 این پاورپوینت قرار داده شده است:
صنعت گردشگری عمدتاً شامل بخش اقامت، بخش جاذبه ها، بخش حمل و نقل، بخش سازماندهی سفر و همچنین بخش سازماندهی مقصد است. هر بخش، سایر بخش ها را پشتیبانی و تکمیل می کند، به طوری که صنعت گردشگری بدون سایر بخش ها، کامل نخواهد بود. به عنوان مثال، گردشگران برای سفر به مقصد مورد نظر خود، به بخش حمل و نقل نیاز دارند. همچنین آنها باید در امکانات اقامتی مناسب، میزبانی شوند تا ایمن بوده و احساس خوشایندی داشته باشند. بخش جاذبه ها، برای تفریحات و تجربیات به یاد ماندنی، حیاتی هستند و گردشگران بواسطه آن ها به بازدید مناطق هیجان انگیز مانند موزه ها، بناهای تاریخی و سایر مکان های زیبایی طبیعی یا ساخته شده، می روند. همچنین گردشگران به منظور تسهیل برای بازدید از مکان و کیفیت مکان ها و محل های مورد بازدید، به سازمان دهندگان سفر و بخش های سازماندهی مقصد نیاز دارند. همچنین آنها به رستوران ها و فروشگاه های خوب نیاز خواهند داشت تا تجربه های به یاد ماندنی از بازدید خود از مکان مورد نظر را بدست آورند. بنابراین، این صنعت، بر بسیاری از بخش ها احاطه دارد. بنابراین، بسیار مهم است که به طور کامل درک کنیم که چگونه سیستم هایی مانند BI می توانند رقابت پذیری صنعت گردشگری را افزایش دهند. اکثر شرکت های فعال در این حوزه که سیستم های BI را اتخاذ می کنند، معمولاً از آن برای کمک به ذخیره کلان داده ها در مورد گردشگرانی استفاده می کنند که به دنبال خدماتی هستند که بتواند با نیازهایشان تطبیق یابد. سیستم هوش تجاری می تواند داده های مربوط به تجربیات گردشگران، داده های مربوط به تماس ها و مکان های مبدا، انتخاب های مقصد و فعالیت هایی را ذخیره کند که ممکن است به آن ها علاقه مند باشند. در این مورد، شرکت های فعال در این صنعت ممکن است یاد بگیرند که چگونه می توانند خدمات اقامتی خود را در راستای اولویت های گردشگران بهبود بخشند. شرکت های گردشگری مشابه بخش سازمان دهنده سفر، برای جمع آوری داده های مربوط به خاطرات گردشگران در مورد مناطقی که بازدید کرده اند، از این سیستم استفاده می کنند. این امر در آینده به تصمیم گیری بهتر در مورد مناطقی کمک می کند که گردشگران را به بازدید از آن ها می برند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.