عنوان فارسی |
آشنایی با مبانی بازاریابی ویروسی: ویژگی ها و مولفه های موثر بر موفقیت در این حوزه |
درسهای مرتبط |
  مدیریت بازاریابی |
تعداد اسلاید : 18 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
هدف بازاریابی ویروسی، گسترش اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمات از یک شخص یا شخص دیگر بوسیله تبلیغات دهان به دهان یا اشتراک گذاری از طریق اینترنت یا ایمیل می باشد. هدف این حوزه، قانع کردن افراد به اشتراک گذاری یک پیام بازاریابی با دوستان، خانواده و افراد دیگر، برای ایجاد رشد نمایی در تعداد پذیرندگان است:
در این حوزه، «وایرال یا ویروسی شدن» به معنای چیزی است که سریع و بطور گسترده میان مخاطبانش، گسترش پیدا می کند. این نوع از بازاریابی، یک شرکت و بنگاه آزاد است، اگرچه توزیع یک پیام به صورت ارگانیک و طبیعی رخ می دهد. به این صورت، رسانه های اجتماعی، اکوسیستمی عالی برای این حوزه فراهم می کند، اگرچه ریشه در بازاریابی دهان به دهان سنتی دارد.
ریشه های این حوزه را می توان در چند دهه اخیر مشاهده کرد، زمانی که کسب و کارهای اینترنتی جدید رو به رشد بودند، و شرکت های «B2C» (خدمت رسانی شرکت به مشتری)، از آن استفاده می کردند. گسترش بکارگیری شبکه های رسانه های اجتماعی (شامل یوتیوب، توئیتر و …)، تلاش های بازاریابی ویروسی مدرن را ممکن ساخته و بازده آنها را افزایش داده است.
این پاورپوینت در 18 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 3 آن قرار داده شده است:
همه نمونه های بازاریابی ویروسی (عمدی یا اتفاقی) سه مورد مشترک دارند: پیام، پیام رسان، و محیط. برای ایجاد یک کمپین موفق در این حوزه، همه قسمت ها باید مورد بهره برداری قرار گیرند. کمپین های مربوط به این حوزه، توسط هر کسب و کاری با هر اندازه ای ایجاد می شود و می تواند مستقل باشند یا قسمتی از یک کمپین سنتی بزرگتر را شامل شوند. این کمپین ها می توانند از چندین ابزار (برای مثال، فایل های ویدئویی، بازی ها، تصاویر، ایمیل، پیام رسانی متنی و محصولات رایگان) استفاده کنند تا هیجان و نظر کاربران یا بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند، در مورد یک علت ارزشمند، آگاهی بوجود بیاید و مصرف و اشتراک گذاری را آسانتر کند. این حوزه، در اغلب موارد متکی به کمک یک اینفلوئنسر که شبکه ای از دنبال کنندگان گسترده را دارد، می باشد. این حوزه، با کمک شبکه های اجتماعی به عنوان یک «تضریب کننده نیرو»، سریعتر و همچنین ارزانتر از کمپین های بازاریابی سنتی عمل می کند. زیرا می تواند در مدت کوتاهی، ترافیک بسیار زیادی را دریافت کند، همچنین می تواند باعث جلب توجه جریان اصلی رسانه ای شود. همچنین، رسانه های اجتماعی می توانند باعث خطا رفتن اقدامات این حوزه شوند، زیرا پیام ها تغییر داده می شوند، دستکاری می شوند، اسپم (هرزنامه) در نظر گرفته می شوند یا بخاطر نداشتن علامت و نماد تجاری، کنار گذاشته می شوند. همچنین، سنجش موفقیت این حوزه می تواند دشوار باشد.
بازاریابی ویروسی به شرکت ها این امکان را می دهد تا با رسیدن به مصرف کنندگانی که در حالت عادی بوسیله کمپین های بازاریابی سنتی خود قابل دسترسی و جذب نیستند، محصولات خود را بهتر بازاریابی کنند. این افزایش گستره، به شرکت اجازه می دهد تا وارد بازارهای جدید شوند و بطور بالقوه پایگاه مشتری خود را گسترش دهند.
شرکت ها، هنگامی که این کار را به صورت خلاقانه انجام دهند، می توانند پاسخ های فراگیری را برانگیزند. هزینه های این حوزه، نسبت به هزینه های کمپین های بازاریابی سنتی، بسیار کمتر هستند و بازاریابی اساساً رایگان و بدون هزینه می شود، هنگامی که مصرف کنندگان، بطور غیرعمدی تجربیات مثبت شان در مورد محصولات و خدمات یک شرکت را با دیگران در میان می گذارند.
بخاطر اینکه اینترنت اجازه می دهد تا محتوا به آسانی و به سرعت اشتراک گذاری شود، در نتیجه این ابزار می تواند رشد سریع و نمایی را بوجود بیاورد. اما، شایان ذکر است که سرعت و سهولت اشتراک گذاری محتوا، شدیداً به این وابسته است که آیا شرکت از ابزارهای صحیحی برای ممکن ساختن آن استفاده می کند یا خیر.
گاهی، این حوزه از بازاریابی، پاسخ و عملکردی برخلاف آنچه که قصد داشته ایم، بوجود می آورد. مصرف کنندگان بیشتر تمایل دارند اخبار منفی را در مقایسه با اخبار مثبت به اشتراک بگذارند و مطالعات نشان می دهند که افراد پاسخ هیجانی قوی تری به اخبار منفی دارند. خبر منفی می تواند برای کسب و کار بسیار مضر باشد و گاهی بازگشتن به شرایط قبل، بسیار دشوار می شود. سنجش اثرات بازاریابی وایرال، دشوار است، زیرا تعیین اینکه آیا یک فروش از آن حاصل شده یا خیر، مشکل است. و همچنین، در میان کسب و کارها در مورد نحوه سنجش موفقیت آن، اتفاق نظر وجود ندارد.
اگر مشتریان باور داشته باشند که کمپین های این حوزه، باعث مختل شدن حریم خصوصی و امنیت شان می شود، به احتمال زیاد آن را به اشتراک نمی گذارند. در نتیجه، رسالت بازاریابی آن شرکت با شکست مواجه خواهد شد و به اعتبار آن ممکن است لطمه وارد شود. کمپین های این حوزه در آینده ممکن است تحت تاثیر تلاش های ناموفق قبلی قرار گیرند.
مزیت ها:
معایب:
در ادامه، اسلاید شماره 16 این پاورپوینت، قرار داده شده است:
بازاریابی ویروسی یا وایرال، روشی کم هزینه و موثر برای افزایش آگاهی و تبلیغ یک برند یا محصول است. شرکت ها برای به اشتراک گذاری کمپین های تبلیغاتی و تجربیات مثبت خود با دیگران، به مخاطب یا کاربران هدف گذاری شده خود، نیاز و وابستگی دارند. کمپین های موفق می توانند به رشد شرکت کمک کنند، وارد بازارهای جدید شوند و درآمدها را افزایش دهند. شرکت ها باید پلتفرم های مناسب برای تبلیغ را انتخاب کنند و محتوای خود را به نحوی فرمت بندی کنند که به آسانی قابل اشتراک گذاری باشد. اگر این کار به طور نادرست و ضعیف انجام شود، می تواند نتایج نامطلوبی ایجاد کند که می توانند درآمد را از بین ببرد و اعتبار یک شرکت را نابود کند.
رقیه فرج زاده –
بسیار خوب و جامع طراحی شده
مرتضی موسی زاده –
ممنون که سایت ما رو انتخاب کردین