عنوان فارسی |
آشنایی با مبانی اقتصاد دیجیتال: بررسی تاریخچه، شاخص ها و چارچوب ها |
درسهای مرتبط |
  حسابداری و اقتصاد |
تعداد اسلاید : 33 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
اقتصاد دیجیتال، شبکه جهانی فعالیت های اقتصادی، معاملات تجاری و تعاملات حرفه ای است که توسط فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) محقق می شود. به عبارت دیگر، می توان آن را اقتصاد مبتنی بر فناوری های دیجیتال نامید.
در ادامه می توانید بخشی از این پاورپوینت را در قالب یک ویدئو، مشاهده نمایید، لازم به ذکر است که کل اسلایدهای این پاورپوینت، در این ویدئو قرار نگرفته و تنها تعدادی از اسلایدها به عنوان نمونه قرار داده شده اند. برای دریافت فایل پاورپوینت قابل ویرایش، می توانید اقدام به خرید این محصول از سایت نمایید.
اقتصاد دیجیتال مجموعهای از محاسبات دیجیتال و اقتصاد است. همچنین اصطلاحی است که نحوه تغییر فعالیتهای اقتصادی سنتی (تولید، توزیع، تجارت) توسط اینترنت، وب جهانی و فناوریهای بلاک چین را توصیف میکند. این حوزه دارای عناوین مختلفی نظیر اقتصاد اینترنتی، اقتصاد وب، اقتصاد رمزنگاری و اقتصاد جدید می باشد. با توجه به اینکه این حوزه دائما در حال جایگزینی و گسترش اقتصاد سنتی است، هیچ گونه مرزبندی مشخصی بین دو نوع اقتصاد یکپارچه وجود ندارد. اقتصاد دیجیتال از میلیاردها تراکنش آنلاین روزانه بین افراد، سازمان ها (کسب و کار، موسسات آموزشی، غیر انتفاعی) و دستگاه های محاسباتی توزیع شده (سرورها، لپ تاپ ها، گوشی های هوشمند و غیره) ناشی می شود که از طریق اینترنت، شبکه جهانی وب و فناوری های بلاک چین فعال می شوند. این حوزه به سرعت در حال تبدیل شدن به اینترنت اشیا (IoT) است و بدون اینترنت نمی تواند به شکل فعلی خود وجود داشته باشند.
برای اولین بار، دان تاپسکات در سال 1995 در کتاب پرفروش خود تحت عنوان اقتصاد دیجیتال، این اصطلاح را مطرح نمود. نیکلاس نگروپونته، بنیانگذار مؤسسه فناوری ماساچوست در سال 1995، این مفهوم را با استفاده از “بیت ها به جای اتم ها” توصیف نمود.
اقتصاد دیجیتال در اولین روزهای ظهور خود، به علت وابستگی به اتصال به اینترنت، گاها اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب نیز اطلاق می شد.
بر طبق اظهارات اقتصاددانان و رهبران کسبوکار، این حوزه، پیشرفتهتر و پیچیدهتر از اقتصاد اینترنتی می باشد. به عبارت دیگر، به عنوان ارزش اقتصادی ناشی از اینترنت نیز تعریف می شود.
اقتصاد دیجیتال نشان دهنده حرکت از سومین انقلاب صنعتی به انقلاب صنعتی چهارم می باشد. انقلاب صنعتی سوم که برخی اوقات تحت عنوان انقلاب دیجیتال نیز می باشد، اشاره به تغییراتی دارد که در اواخر قرن بیستم با گذار از دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری های دیجیتال پدید آمده است. از آنجائیکه امروزه فناوریها به برقراری ارتباط بین دنیای فیزیکی و سایبری ادامه میدهند، چهارمین انقلاب صنعتی مبتنی بر انقلاب دیجیتال است.
این پاورپوینت در 33 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 7 آن قرار داده شده است:
اگرچه برخی از سازمانها و افراد برای اجرای ساده وظایف موجود در رایانه از فناوریها استفاده میکنند، اقتصاد دیجیتال، پیشرفتهتر از آن است. این حوزه برای استفاده از فناوریها جهت اجرای بهتر، سریعتر و اغلب متفاوتتر از قبل، فرصت و نیاز سازمانها و افراد را برجسته میکند. همچنین، این اصطلاح توانایی استفاده از فناوریها برای اجرای وظایف و شرکت در فعالیتهایی که در گذشته امکانپذیر نبوده اند را نشان میدهند.
اقتصاد دیجیتال فراتر از دیجیتالی شدن و اتوماسیون است. در عوض، این پارادایم جدید چندین فناوری پیشرفته و پلتفرم های فناوری جدید را تحت کنترل خود قرار می دهد. فناوریها و پلتفرمهای دیجیتال شامل موارد زیر هستند اما محدود به آنها نمیباشند: اتصال بیش از حد، اینترنت اشیا (IoT)، ابرداده ها، تجزیه و تحلیل پیشرفته، شبکههای بیسیم، دستگاههای تلفن همراه و رسانههای اجتماعی.
اقتصاد دیجیتال هم به صورت مجزا و هم به صورت هماهنگ، برای بازسازی مبادلات سنتی و فعالسازی مبادلات جدید، این فناوریها را به کار می گیرد.
کارآفرینان متعدد برای ایجاد شرکتهای جدید و مدلهای کسبوکار جدیدی که نمیتوانستند ایجاد شوند یا در اندازه و مقیاس امروزی در نسلهای گذشته وجود داشته باشند، از فناوریهایی استفاده کرده اند که اقتصاد دیجیتال را تقویت میکنند.
شرکتهای جدید شامل پلتفرمهای اشتراکگذاری خودرو Uber و Lyft ، پلت فرم اجاره خانه Airbnb؛ و خدمات محتوا بر اساس تقاضا، مانند Netflix و Spotifyهستند.
نمونههای متعددی از شرکتهای سنتی که برای موفقیت در اقتصاد دیجیتال تغییر شکل میدهند نیز وجود دارد. به طور مثال، اکثر خرده فروشان در ابتدا وب سایت هایی را برای فعالسازی فروش آنلاین طراحی می کرده اند. همچنانکه جهان به سمت اقتصاد دیجیتال پیش می رود، خرده فروشان آینده نگر نیز برای دسترسی به مشتریان و ارائه خدمات از طریق کانال های مختلف، از فناوری ها استفاده می کنند. این خرده فروشان برای شناسایی خریداران، خواه از طریق اینترنت خرید کنند یا حضوری، از فروش آنلاین و اپلیکیشن های موبایل استفاده می کنند. همچنین این فروشندگان برای درک علایق مشتریان می توانند داده های مربوط به بازدید و فروش هر مشتری را جمع آوری و تحلیل کنند. به علاوه میتوانند از این دادهها برای ارتباط با مشتریان از طریق رسانههای اجتماعی استفاده کنند که در نهایت به خدمات بهتر، فروش بالاتر و افزایش وفاداری به برند منجر می شود.
رویکرد یک کاناله یا چند کاناله:
ایده استفاده از فناوری برای یکسان سازی تجربه مشتری در دنیای واقعی و فضای مجازی مختلف غالبا یک رویکرد یک کاناله یا چند کاناله نامیده می شود.
نمونه دیگری از تحول دیجیتال، جان دیر، شرکت 179 ساله ای است که جهت ساخت تجهیزات مزرعه تاسیس شده است و اکنون برای کمک به کشاورزان برای بهینه سازی تولید، شامل پلتفرم های مبتنی بر داده است.
سازندگان خودرو که راهحلهای تلهماتیکی را برای تعیین دقیق و برقراری ارتباط بین الزامات تعمیر و نگهداری ارائه می دهند، نظیر کامیونهای دایملر آمریکای شمالی و تکنسین مجازی Detroit Connect آن، که خدمات تشخیص از راه دور را برای کامیونهای انتخابی ارائه میدهد، همچنین تحول دیجیتالی لازم برای رقابت در اقتصاد دیجیتال را نیز برجسته می کنند.
امواج اختلال:
اقتصاد دیجیتال به بروز امواجی از اختلال نیز منجر شده است. به طوریکه شرکت های جدید و روش های جدیدی برای تعامل نیز ایجاد شده اند. با این وجود، بسیاری از شرکتها و صنایعی که نتوانستند برای تغییر عملکرد خود از فناوریها استفاده کنند، با مسائلی نظیر کاهش فروش، کاهش سهم بازار و حتی سقوط کامل نیز مواجه شدهاند.
بلاکباستر و سایر فروشگاههای تولید محتوا که فناوریهای جاری سازی داده را سریعا به کار نمیبرند، فعالیت خود را تعطیل کردند. صنعت تاکسیرانی اکنون در حال رقابت برای مشتریانی است که استفاده از Uber و Lyft را آسان تر میدانند. کداک و سایر شرکتهای تجهیزات دوربین که به سمت فرمتهای دیجیتال و پلتفرمهای اشتراکگذاری آنلاین حرکت نکرده اند، با جایگزینی گوشیهای هوشمند و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی به جای آلبومهای فیلم و عکس، به شدت عرضه محصولات خود را کاهش داده اند.
در ادامه، اسلاید شماره 24 این پاورپوینت، قرار داده شده است:
کارشناسان پیشرو در زمینه کسب و کار نیز دارای توافق نظر هستند که این حوزه در ابتدای راه است. برای رقابت در سالهای آتی، سازمانها (هم کسبوکارهای انتفاعی و نهادهای خدماتگرا، نظیر سیستمهای مراقبتهای بهداشتی، یا مؤسسات غیرانتفاعی و دولتی) به رهبران و کارکنانی که قادر به نوآوری باشند، نیازمند هستند.
آنها بایستی از فناوری های نوظهور امروزی نظیر اینترنت اشیا و تحلیل تجویزی استفاده کنند تا به نحو بهتری بتوانند با مشتریان موجود و بالقوه ارتباط برقرار کرده و در عین حال بتوانند کارآمدتر بوده و به نحو بهتر و موثرتری پاسخگو باشند. همچنین آنها بایستی برای کشف بهترین روش برای توسعه یا استفاده از فناوریهای نوظهور یا خطر عقب ماندن با پیشروی اقتصاد دیجیتال، از آمادگی لازم برخوردار باشند.
در دهه 1990 در ایالات متحده، دولت کلینتون، چارچوبی را برای تجارت الکترونیک جهانی مطرح نمود. این چارچوب شامل ترویج پنج اصل است که برای هدایت اقدامات دولت ایالات متحده به سمت تجارت الکترونیکی استفاده می شود تا پتانسیل رشد اقتصاد دیجیتال در حد بسیار بالا حفظ شود.
کمیسیون یونکر:
از زمان اولین کمیسیون باروسو، اقتصاد دیجیتال نگران کمیسیون یونکر بوده است. با این وجود، تنها تحت کمیسیون یونکر است که استراتژی DSM در 6 مه 2015 به تصویب رسید. در سرتاسر این سند، DSM بر 3 رکن خط مشی تأکید کرده است:
نتیجه گیری:
همانطور که پیشتر تشریح شد، اقتصاد دیجیتال، مبتنی بر فناوری های محاسباتی است. افزایش کسب و کارهای جدید به ارتباطات تجاری بیشتر در سراسر جهان منجر شده است. همچنین، گسترش سریع ICT در سراسر جهان به توسعه نوع جدیدی از محصولات و خدمات و تغییر روش انجام تجارت منجر شده است. امروزه این حوزه در حدود 15 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را شامل می شود که مبتنی بر داده های شخصی است که از سوی دستورالعمل اتحادیه اروپا در سال 1995 تنظیم شده است و هدف آن، ادغام اتحادیه اروپا در بازار دیجیتال بوده است. همچنین برای مدت طولانی، بازار واحد دیجیتال در اولویت اتحادیه اروپا بوده است و از بحران 2007 به عنوان فرصتی برای اقدام، بهره برده است. با این وجود، بر طبق اظهارات محققان، وظایف اتحادیه اروپا به دلیل ناهمگونی بازار، ناچیز است. در نتیجه، کشورهای عضو دارای عدم هماهنگی هستند. همچنین، اهداف بازار واحد در مورد مصرف کنندگان، ارائه مجموعه ای از انتخاب ها با قیمت بهتر است. با این وجود، رهبران بازار دیجیتال ممکن است لزوما اروپایی نباشند. همچنین با توجه به اثر شبکه، موانع بر سر راه کسبوکارهای اروپایی که درصدد ورود به بازار هستند، حتی تا حد زیادی باقی میماند. علاوه بر این، موقعیت غالب پلتفرم های بزرگ فناوری ایالات متحده ، امکان مانور گسترده را همراه با نوسانات بازار محقق نمی کند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.