عنوان فارسی |
مطالعه ای بر اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD): تعاریف، همه گیر شناسی، انواع، علائم و نشانه ها، تشخیص و درمان |
درسهای مرتبط |
  روانشناسی |
تعداد اسلاید : 33 | فرمت : pptx |
قابلیت چاپ و پرینت : دارد | کیفیت طراحی : طلایی |
سال طراحی : 1403 | برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله |
قابلیت ویرایش : دارد | برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله |
اختلال ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder/ اختلال بیش فعالی نقص توجه)، یکی از شایع ترین اختلالات عصبی رشدی دوران کودکی به شمار می آید و به طور معمول برای اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده می شود و غالبا تا زمان بزرگسالی نیز ادامه دارد. همچنین، کودکان مبتلا به ADHD ممکن است در توجه، کنترل رفتارهای تکانشی با مسائل و مشکلاتی (نظیر عمل کردن بدون توجه – بیش فعالی) مواجه باشند. افراد مبتلا به ADHD ممکن است برای تمرکز بر تکالیف درسی بیش از سایرین تلاش کنند، اما دارای تمرکز و سطح توجه پایینی هستند.
در ادامه می توانید بخشی از این پاورپوینت را در قالب یک ویدئو، مشاهده نمایید، لازم به ذکر است که کل اسلایدهای این پاورپوینت، در این ویدئو قرار نگرفته و تنها تعدادی از اسلایدها به عنوان نمونه قرار داده شده اند. برای دریافت فایل پاورپوینت قابل ویرایش، می توانید اقدام به خرید این محصول از سایت نمایید.
از زمانهای گذشته، اختلال بیش فعالی بخشی از شرایط انسان بوده است. سر الکساندر کرایتون در کتاب خود تحت عنوان تحقیق در خصوص ماهیت و منشأ اختلال روانی که در سال 1798 نوشته شده است، “بی قراری ذهنی” را توصیف می کند. اولین توصیف واضح در زمینه اختلال ADHD به جورج استیل در سال 1902 در طی سخنرانیهایی که در کالج سلطنتی پزشکان لندن انجام داد، باز می گردد. بر طبق اظهارات جورج استیل، هم طبیعت و هم تربیت می توانند اختلال ADHD را تحت تاثیر قرار دهند.
برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که ADHD از طریق معیارهای DSM-IV در حدود 6-7٪ در افراد 18 ساله و زیر 18 سال وجود دارد. زمانیکه از طریق معیارهای ICD-10 تشخیص داده می شود، میزان آن در این گروه سنی در حدود 1-2٪ می باشد. بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که کودکان در آمریکای شمالی در مقایسه با کودکان آفریقا و خاورمیانه دارای نرخ بالاتر شیوع ADHD هستند. همچنین، ADHD در مقایسه با پسران تقریباً سه برابر بیشتر از دختران بوده است.
علائم کودکان مبتلا به ADHD عبارتند از:
این پاورپوینت در 33 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 11 آن قرار داده شده است:
بسته به اینکه کدام نوع از علائم در فرد قویتر است، سه راه مختلف برای بروز ADHD وجود دارد:
از آنجا که علائم ممکن است در طول زمان تغییر کنند، نوع اختلال نیز ممکن است در طول زمان، تغییر یابد.
تصمیم گیری در خصوص اینکه آیا کودک مبتلا به ADHD است یا خیر، فرآیندی است که طی چندین مرحله تشخیص داده می شود. هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص ADHD وجود ندارد. همچنین فرد مبتلا ممکن است با مشکلاتی نظیر اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب و انواع خاصی از ناتوانی های یادگیری مواجه باشد. یکی از مراحل تشخیص ADHD ، انجام یک معاینه پزشکی، نظیر تست های شنوایی و بینایی است. تشخیص ADHD معمولاً شامل تنظیم چک لیستی برای ارزیابی علائم ADHD و بررسی سابقه کودک از والدین، معلمان و برخی اوقات از کودک است.
ساختار مغز
در کودکان مبتلا به ADHD، کاهش کلی حجم در ساختارهای مغزی خاص، با کاهش نسبتاً بیشتر حجم در قشر پیش پیشانی سمت چپ وجود دارد. بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که، كورتكس آهيانه خلفي چپ نیز در افراد مبتلا به ADHD در مقایسه با گروه شاهد نازک شدن را نشان می دهد. سایر ساختارهای مغز در مدارهای قشر جلوی پیشانی- مخچه – تالاموس نیز بین افراد با و بدون ADHD متفاوت است. كورتكس آهيانه خلفي چپ که در اینجا به رنگ آبی نشان داده شده است، اغلب در ADHD تحت تأثیر قرار می گیرد.
معیارهای DSM-5 برای ADHD
افراد مبتلا به ADHD دارای علائمی نظیر بی توجهی و/یا بیش فعالی – تکانشگری هستند:
بی توجهی: علائم بی توجهی حداقل به مدت 6 ماه در فرد وجود دارد و به اختلالات رشد منجر می شود. برخی از علائم عبارتند از:
بیش فعالی و تکانشگری: علائم بیش فعالی – تکانشگری حداقل به مدت 6 ماه به حدی وجود دارد که برای سطح رشد فرد مختل کننده و نامناسب است:
یک متاآنالیز در سال 2013 نشان داد که در کمتر از یک سوم از کودکان مبتلا به ADHD، علائم با مصرف مکمل اسیدهای چرب آزاد یا کاهش مصرف رنگهای خوراکی مصنوعی بهبود یافته است. یک بررسی در سال 2016 نشان داد که استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن به عنوان درمان استاندارد ADHD توصیه نمی شود. کمبود مزمن آهن، منیزیم و ید ممکن است به بروز علائم منفی در افراد مبتلا به ADHD منجر شود.
در ادامه، اسلاید شماره 24 این پاورپوینت، قرار داده شده است:
در بیشتر موارد،ADHD با ترکیبی از رفتار درمانی و دارو، درمان می شود. درکودکان پیش دبستانی (4-5 ساله) مبتلا به ADHD، رفتار درمانی، به خصوص آموزش برای والدین، به عنوان اولین گام درمان پیش از آزمایش دارو توصیه می شود. اینکه چه چیزی بهتر عمل می کند می تواند به کودک و خانواده بستگی داشته باشد. برنامه های درمانی خوب شامل نظارت دقیق، پیگیری و ایجاد تغییرات در صورت نیاز در طول مسیر می باشند.
رفتار درمانی برای والدین دارای کودکان کمتر از 6 سال
برای کودکان مبتلا به ADHD، رفتار درمانی اولین گام مهم پیش از مصرف دارو است زیرا:
رفتار درمانی و درمان دارویی در کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه
توصیه های AAP
برای کودکان 6 سال و بالاتر، AAP ترکیب درمان دارویی و رفتار درمانی را توصیه می کند. چندین نوع رفتار درمانی عبارتند از:
مدیریت علائم: سالم ماندن
سالم بودن برای همه کودکان مهم است و می تواند به ویژه برای کودکان مبتلا به ADHD مهم باشد. علاوه بر رفتاردرمانی و دارو درمانی، داشتن یک سبک زندگی سالم می تواند مقابله با علائم ADHD را برای کودک آسان تر کند. در اینجا چند رفتار سالم وجود دارد که می تواند به بهبود علائم منجر شود:
تفاوت ناتوانی یادگیری، اختلال پردازش حسی و بیش فعالی
یکی از مسائل عمده اختلال بیش فعالی که برخی از اوقات والدین و حتی درمانگرها با آن مواجه هستند و تشخیص آن را دشوار می کند، شباهت بسیار زیاد آن با اختلالات حسی است و علت آن همپوشانی اختلال بیش فعالی و نقص توجه و تمرکز با اختلال پردازش حسی و اختلالات یادگیری است که با وجود دانش و ابزار کافی در این زمینهها، همچنان تشخیص صحیح و دقیق آن کار بسیار دشواری محسوب می شود.
تروما/ ضربه
ADHD و تروما دو بیماری هستند که به طور همزمان ظهور می کنند. علائم ADHD و PTSD میتوانند با همپوشانی رفتاری قابل توجهی با ADHD همراه باشد. بخصوص اینکه علائمی نظیر بیقراری حرکتی، مشکل در تمرکز، حواسپرتی، تحریکپذیری/خشم، انقباض عاطفی یا بینظمی، کنترل ضعیف تکانه و فراموشی در هر دو بیماری رایج است و می تواند به اختلالات مرتبط با تروما یا ADHD منجر شود که به اشتباه به عنوان دیگری شناخته شود. همچنین، رویدادهای آسیب زا در دوران کودکی یک عامل خطر برای ADHD هستند و می تواند به تغییرات ساختاری مغز و ایجاد رفتارهای ADHD منجر شود. در نهایت، پیامدهای رفتاری علائم ADHD سبب می شود که فرد شانس بیشتری برای تجربه تروما داشته باشد (و همچنین ADHD به تشخیص دقیق یک اختلال مرتبط با تروما منجر می شود).
عملکرد تست هوش (IQ)
مطالعات صورت گرفته حاکی از آن است که، افراد مبتلا به ADHD در آزمون های بهره هوشی (IQ) دارای نمرات پایین تری هستند. همچنین به دلیل تفاوتهای بین افراد مبتلا به ADHD و دشواری در تعیین تأثیر علائم، مانند حواسپرتی، بر نمرات پایینتر به جای ظرفیت فکری، اهمیت این موضوع بحثبرانگیز است. در مطالعات مربوط به ADHD، ضریب هوشی بالاتر ممکن است بیش از حد نشان داده شود، زیرا بسیاری از مطالعات، افرادی را که دارای ضریب هوشی پایین تری هستند، علیرغم اینکه افراد مبتلا به ADHD به طور متوسط 9 امتیاز کمتر در معیارهای استاندارد شده هوش کسب کرده اند، حذف می کنند. در افراد با هوش بالا، به دلیل راهبردهای جبرانی در افراد بسیار باهوش، احتمالاً خطر عدم تشخیص ADHD وجود دارد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.