| عنوان فارسی |
نقش طراحی پارامتریک در احیای تزئینات معماری سنتی ایران با تاکید بر هندسه اسلامی (مطالعه موردی: کاشی کاری معاصر) |
| عنوان انگلیسی |
The Role of Parametric Design in Revitalizing Traditional Iranian Architectural Ornamentation with Emphasis on Islamic Geometry (Case Study: Contemporary Tilework) |
| رشته مرتبط |
  مهندسی معماری |
| درسهای مرتبط | روش تحقیق و نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد برای پایان نامه |
| اصول نگارش : رعایت شده و بر طبق استانداردهای وزارت علوم تهیه شده است | سال تهیه : 1404 |
| فرمت تهیه : ورد (قابل ویرایش) و پی دی اف (pdf) | کیفیت نگارش : طلایی |
| پاورپوینت این پروپوزال را چگونه میتوانم تهیه کنم؟ |
سفارش پاورپوینت این پروپوزال |
1. بیان مساله 2. اهمیت و ضرورت تحقیق 3. پیشینه تحقیق 4. اهداف تحقیق 5. فرضیه های تحقیق 6. مدل تحقیق 7. سوالات تحقیق 8. تعریف واژگان و اصطلاحات فنی و تخصصی 9. بیان جنبه نوآوری تحقیق 10. روش تحقیق 11. منابع فارسی و انگلیسی
پروپوزال حاضر، نمونهای استاندارد برای درس روش تحقیق است که به موضوع نقش طراحی پارامتریک در احیای تزئینات معماری سنتی ایران با تمرکز بر کاشیکاری معاصر میپردازد. این پروپوزال با رعایت تمامی ساختارهای رایج دانشگاهی مانند بیان مسئله، اهداف، فرضیات، پیشینه و روش تحقیق تدوین شده است. بنابراین، مطالعه آن میتواند راهنمایی عملی برای آشنایی دانشجویان با شیوه صحیح پروپوزالنویسی باشد و همچنین ایدههای جدیدی برای تحقیقات آینده ارائه دهد.
در تقاطع هنر، فناوری و تاریخ، طراحی پارامتریک به عنوان یک رویکرد نوین، افقی تازه برای گفتگو با سنتهای غنی معماری گشوده است. این شیوه طراحی، به جای تمرکز بر فرم نهایی، بر فرآیند و منطق تولید فرم استوار است و از این رو، پتانسیلی شگرف برای احیای خلاقانه تزئینات معماری سنتی ایران، به ویژه کاشیکاری مبتنی بر هندسه اسلامی، ارائه میدهد.
این پروپوزال در قالب فایل ورد (WORD) قابل ویرایش و PDF تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به یکی از صفحات آن قرار داده شده است:
معماری سنتی ایران، درخشانترین تجلیات خود را در تزئیناتی یافته است که صرفاً پوسته و آرایهای بر کالبد بنا نبودهاند، بلکه جزء لاینفک ساختار و هویت آن به شمار میرفتند. در قلب این تزئینات، هندسه اسلامی جای دارد؛ زبانی جهانی که با بهرهگیری از اصول تقارن، تکرار و تناسبات دقیق ریاضی، به بیان مفاهیم عمیق فلسفی و عرفانی میپردازد. الگوهای پیچیده گرهچینی و کاشیکاریهای مسحورکننده، بیش از آنکه نمایشی از مهارت صرف باشند، تلاشی برای تجسم بخشیدن به مفهوم “وحدت در کثرت” و بازتاب نظمی کیهانی در مقیاسی انسانی بودند. استادکاران سنتی، با ابزارهایی ساده چون پرگار و گونیا، اما با درکی عمیق از قواعد هندسی، به خلق این جهانهای بیپایان از نظم و زیبایی دست مییازیدند. فرآیند کار آنها، یک فرآیند “الگوریتمیک” بود؛ مجموعهای از قواعد و دستورالعملهای مشخص که میتوانست به نتایج بصری بینهایت متنوعی منجر شود. با این حال، با فرا رسیدن دوران مدرن و گسست تاریخی که در پی آن رخ داد، این زبان غنی به تدریج به دست فراموشی سپرده شد. معماری معاصر ایران، در بسیاری از موارد، یا به تقلید سطحی از این الگوها روی آورد و یا در تلاشی برای مدرن بودن، به طور کامل تزئینات و هویت تاریخی خود را انکار کرد و دچار بحران هویت شد.
در چنین بستری، طراحی پارامتریک نه به عنوان یک سبک غربی، بلکه به مثابه یک “شیوه تفکر” ظهور میکند که قرابتی شگفتانگیز با منطق درونی هندسه اسلامی دارد. این رویکرد، که بر پایه تعریف روابط و پارامترها استوار است، این امکان را فراهم میآورد تا “دستور زبان” و منطق مولد الگوهای سنتی را رمزگشایی کرده و آن را به زبان الگوریتمهای کامپیوتری ترجمه کنیم. این ترجمه، یک کپیبرداری ماشینی نیست، بلکه به معنای درک جوهره و اصول بنیادین آن هنر و سپس، استفاده از این اصول به عنوان نقطهی آغازی برای کاوشهای جدید است. ابزارهای پارامتریک به طراحان اجازه میدهند تا با تغییر متغیرهای ساده، به بررسی هزاران نسخه متفاوت از یک الگو بپردازند، الگوهایی پویا خلق کنند که به شرایط محیطی (مانند نور یا صدا) واکنش نشان میدهند، و فرمهایی را بیافرینند که اجرای آنها با روشهای سنتی غیرممکن یا بسیار دشوار بوده است. این فرآیند، در واقع تلاشی برای احیای “روح خلاقیت” استادکاران قدیم در کالبد فناوری امروز است؛ حرکتی از بازتولید صِرف فرم به سمت بازآفرینی فرآیندِ تولید فرم.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.