دانلود ترجمه مقاله تاثیر متاورس بر نوآوری مدل کسب و کار
عنوان فارسی |
تاثیر متاورس بر نوآوری مدل کسب و کار: بررسی، بینش های نو و مسیرهای تحقیقاتی |
عنوان انگلیسی |
The impact of metaverse for business model innovation: A review, novel insights and research directions |
کلمات کلیدی : |
  فناوری های مجازی؛ واقعیت افزوده؛ جوامع مجازی؛ استراتژی های تجاری؛ نوآوری در کسب و کار |
درسهای مرتبط | مدیریت کسب و کار |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 20 | نشریه : ELSEVIER |
سال انتشار : 2024 | تعداد رفرنس مقاله : 147 |
فرمت مقاله انگلیسی : PDF | نوع مقاله : ISI |
پاورپوینت : ندارد | وضعیت ترجمه مقاله : انجام نشده است. |
1. مقدمه 2. پیشینه نظری 3. مواد و روش ها 4. نتایج 5. بحث و بررسی 6. نتیجه گیری و جهت گیری های تحقیقاتی آتی
چکیده – تحول دیجیتال در حال تغییر شیوه عملکرد کسب و کارها است. فناوریهای نوظهور توانایی تأثیرگذاری بر محصولات، فرآیندها، زنجیرههای ارزش، شبکهها و مدلهای کسب و کار را دارند. در این راستا، متاورس برای کسبوکارها و مصرفکنندگان روشهای جدیدی برای تعامل با یکدیگر، به سمت ایجاد فضاهای مجازی و به هم پیوسته جدید ارائه میکند. با وجود اینکه کسبوکارها به سرعت فناوریهای متاورس را برای اهداف مختلف پذیرفتهاند، اما زمینه تحقیقات متاورس هنوز در ابتدای راه است و درک معانی، اهداف و فرصتها با کمبود روبرو است. این مطالعه با هدف ارائه یک نمای کلی تاریخی، نقش متاورس در نوآوری مدلهای کسب و کار را بررسی میکند و عناصر معرفی شده توسط این فناوری نوظهور را که میتوانند بر مدلهای کسب و کار شرکتها تأثیر بگذارند، تغییراتی را که متاورس در طول زمان در اقدامات ایجاد ارزش و تصاحب ارزش ایجاد میکند و بخشهایی که بیشترین مشارکت را در این تحول دارند، نشان میدهد. یک مرور سیستماتیک مقالات با دو لایه تحلیل (تحلیل سنجشی و تحلیل محتوا) انجام شد. نتایج ما نشان می دهد که متاورس با گذشت زمان، سه موج تأثیر بر مدل های کسب و کار شرکت ها ایجاد کرده است. برای هر موج، اقدامات ایجاد و تصاحب ارزش ناشی از متاورس شناسایی شد و بخشهای درگیر در این تحول در طول زمان خلاصه شد. نتایج برای بحث در مورد توانایی متاورس برای ایجاد اقدامات جدید برای ایجاد ارزش بر اساس مسیرهای نوآوری رادیکال، تدریجی و تطبیقی و در نتیجه توانایی تصاحب ارزش در بین ذینفعان مختلف مورد بحث قرار گرفت. شکافهای قابل توجه تحقیقاتی پدیدار شد و مسیرهای تحقیقاتی آینده پیشنهاد شد.
Digital transformation is changing the way businesses operate. Emerging technologies have the ability to impact products, processes, value chains, networks, and business models. In this panorama, metaverse offers to businesses and consumers new ways to interact with each other, toward the establishment of new virtual and interconnected spaces. Although, business have rapidaly adopted metaverse technologies for several purposes, the metaverse research field is still in its infancy, and there is a lack of understanding of meanings, purposes, and opportunities. With the aim of providing an historical overview, this study examines the role of metaverse in business model innovation, unveiling the elements introduced by this emerging technology that can affect companies' business models, the changes that metaverse generates over time in value creation and value capture actions, and the sectors most involved in this transformation. A systematic literature review with a double layer of analysis was conducted (bibliometric and content analysis). Our results reveal that over time, metaverse generated three waves of impacts on companies' business models. For each wave, the actions of value creation and capture enabled by metaverse were identified and the sectors involved in this transformation over time were summarized. Results were discussed in order to debate the capability of metaverse to generate new actions of value creation according to radical, incremental, and exaptation paths of innovation and the consequent capability to capture value among several stakeholders. Salient research gaps emerged and future research directions were proposed.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.