عنوان فارسی |
ارزیابی تطبیقی سبک های یادگیری، تاب آوری و توانایی حل مساله در شطرنج بازان حرفه ای و غیر حرفه ای |
عنوان انگلیسی |
Comparative evaluation of learning styles, resilience and problem solving ability in professional and non-professional chess players |
رشته مرتبط |
  روانشناسی |
درسهای مرتبط | روش تحقیق و نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد برای پایان نامه |
اصول نگارش : رعایت شده و بر طبق استانداردهای وزارت علوم تهیه شده است | سال تهیه : 1403 |
فرمت تهیه : ورد (قابل ویرایش) و پی دی اف (pdf) | کیفیت نگارش : طلایی |
پاورپوینت این پروپوزال را چگونه میتوانم تهیه کنم؟ |
سفارش پاورپوینت این پروپوزال |
1. بیان مساله 2. اهمیت و ضرورت تحقیق 3. پیشینه تحقیق 4. اهداف تحقیق 5. فرضیه های تحقیق 6. مدل تحقیق 7. سوالات تحقیق 8. تعریف واژگان و اصطلاحات فنی و تخصصی 9. بیان جنبه نوآوری تحقیق 10. روش تحقیق 11. منابع فارسی و انگلیسی
این پروپوزال برای مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تهیه شده و در آن به بررسی و ارزیابی تطبیقی سبک های یادگیری، تاب آوری و توانایی حل مساله در شطرنج بازان حرفه ای و غیر حرفه ای پرداخته شده است. ساختارهای استاندارد پروپوزال نویسی شامل بیان مساله، اهمیت انجام تحقیق، بیان اهداف و فرضیات، پیشینه تحقیق، روش تحقیق و … در آن رعایت گردیده اند و مطالعه آن می تواند ابزار مناسبی برای دانشجویان در راستای آشنایی بیشتر با روش های اصولی و استاندارد پروپوزال نویسی باشد.
شطرنج بازی پیچیدهای است که نیازمند مهارتهای شناختی متعددی از جمله حافظه، تمرکز، تفکر انتقادی و حل مسئله است. علاوه بر این مهارتها، عوامل روانشناختی دیگری نیز در موفقیت شطرنجبازان نقش دارند، از جمله سبکهای یادگیری و تابآوری.
سبکهای یادگیری به روشهای مختلفی که افراد اطلاعات را دریافت میکنند، پردازش میکنند و به خاطر میسپارند، اشاره دارد. تحقیقات نشان داده است که بین سبکهای یادگیری و عملکرد شطرنج ارتباط وجود دارد. به عنوان مثال، شطرنجبازانی که یادگیرندگان دیداری هستند، تمایل دارند در حل تاکتیکهای شطرنج بهتر عمل کنند، در حالی که شطرنجبازانی که یادگیرندگان شنیداری هستند، تمایل دارند در درک استراتژیهای شطرنج بهتر عمل کنند.
یکی دیگر از متغیرهای مورد بررسی در این پروپوزال، موضوع تابآوری است. تاب آوری، توانایی مقابله با چالشها و بازگشت از شکست است. در شطرنج، تابآوری برای غلبه بر ناامیدیها و حفظ تمرکز در طول بازیهای طولانی و طاقتفرسا ضروری است. تحقیقات نشان داده است که بین تابآوری و عملکرد شطرنج ارتباط وجود دارد. شطرنجبازان با تابآوری بالا، تمایل دارند در شرایط فشار بهتر عمل کنند و احتمال اینکه در مواجهه با شکست تسلیم شوند، کمتر است.
متغیر دیگر مورد بررسی این تحقیق نیز توانایی حل مساله است. توانایی حل مسئله مهارت کلیدی دیگری است که برای موفقیت در شطرنج ضروری است. شطرنجبازان باید بتوانند موقعیتهای روی تخته را به سرعت ارزیابی کنند، بهترین حرکت بعدی را انتخاب کنند و عواقب اقدامات خود را پیشبینی کنند. تحقیقات نشان داده است که بین توانایی حل مسئله و عملکرد شطرنج ارتباط وجود دارد. شطرنجبازانی که توانایی حل مسئله بالایی دارند، تمایل دارند در بازیهای پیچیده بهتر عمل کنند و احتمال اینکه مرتکب اشتباهات بزرگ شوند، کمتر است.
تحقیقات نشان داده است که بین شطرنجبازان حرفهای و غیرحرفهای در سبکهای یادگیری، تابآوری و توانایی حل مسئله تفاوتهایی وجود دارد. شطرنجبازان حرفهای تمایل دارند از سبک یادگیری دیداری بیشتری نسبت به شطرنجبازان غیرحرفهای استفاده کنند. همچنین شطرنجبازان حرفهای از تابآوری بالاتری نسبت به شطرنجبازان غیرحرفهای برخوردار هستند و توانایی حل مساله بالاتری نیز دارند.
مربیان شطرنج باید بر آموزش این مهارتهای روانشناختی به شطرنجبازان خود تمرکز کنند، علاوه بر آموزش مهارتهای فنی شطرنج، مانند تاکتیکها و استراتژیها. با انجام این کار، مربیان میتوانند به شطرنجبازان خود کمک کنند تا به پتانسیل کامل خود دست پیدا کنند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.