دانلود ترجمه مقاله ارتباط بین فناوری های دیجیتال و نوآوری
عنوان فارسی |
ارتباط بین فناوری های دیجیتال و نوآوری: مروری بر پژوهش ها، نقد و چشم اندازهای پژوهشی آینده |
عنوان انگلیسی |
The relationship between digital technologies and innovation: A review, critique, and research agenda |
کلمات کلیدی : |
  فناوری های دیجیتال؛ نوآوری؛ چارچوب چند سطحی؛ توسعه محصول جدید |
درسهای مرتبط | مدیریت نوآوری |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 16 | نشریه : ELSEVIER |
سال انتشار : 2025 | تعداد رفرنس مقاله : 167 |
فرمت مقاله انگلیسی : PDF | نوع مقاله : ISI |
پاورپوینت : ندارد | وضعیت ترجمه مقاله : انجام نشده است. |
1. مقدمه 2. مرورهای قبلی در زمینه DT و نوآوری 3. فراچارچوب ارتباط DT و نوآوری 4. مسیرهای پژوهشی آینده 5. نتیجه گیری
چکیده – فناوریهای دیجیتال (DTs) منجر به نوآوریهایی شدهاند که توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش جهانی را تقویت کردهاند. این مرور سیستماتیک بر مقالات، بر رابطه بین DTs و نوآوری تمرکز دارد. با استفاده از مقالات موجود، ما 685 مقاله منتشر شده در 41 مجله از سال 1997 تا 2023 را بررسی میکنیم. ما وضعیت فعلی انواع مختلف مقالات و دیدگاههای نظری اعمال شده در تحقیقات قبلی را ارائه میدهیم. بر اساس تحلیلهای مدلسازی موضوعی و تفسیرهای کار موجود، چارچوب فراگیر (متا-چارچوب) را توسعه میدهیم که بین اثرات مستقیم و غیر مستقیم DTs بر نوآوری تمایز قائل میشود و چهار سطح از ناهمگنی بالقوه را که بر این رابطه تأثیر میگذارند، در نظر میگیرد. در نهایت، ما دستور کار پژوهشی را پیشنهاد میکنیم که بر مسیرهای تحقیقات آینده در مورد DTs و نوآوری تأکید دارد. مقدمه: نوآوری، که شامل فعالیتهای ایجاد ارزش برای ذینفعان از طریق معرفی محصولات، خدمات، مدلهای کسبوکار یا رویههای جدید است، برای سازمانهایی که به دنبال توسعه و حفظ مزیت رقابتی پایدار در بازار جهانی و رقابتی فزاینده هستند، حیاتی است (پویت و واکر، 1976؛ وست و فار، 1989). برای پرورش و تسهیل نوآوری، شرکتها، سرمایهگذاری زیادی در فناوریهای دیجیتال (DTs) انجام میدهند، که اکثر مطالعات شامل طیف گستردهای از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، از جمله هوش مصنوعی، رباتیک، پلتفرمهای دیجیتال، رایانش ابری، چاپ سهبعدی، فناوری بلاکچین، کلان داده ها، اینترنت اشیا (IoT)، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و طیف وسیعی از فناوریهای سایبری جدید است (نامبیسان، 2017؛ ریندفلایش و همکاران، 2017؛ وانگ، 2021؛ یانگ و همکاران، 2021). سازمانها به طور مداوم فعالیتهای ایجاد ارزش، ساختارهای سازمانی و مدلهای کسبوکار خود را از طریق تحول دیجیتال (گومز و همکاران، 2024؛ نل و همکاران، 2021) تطبیق و تغییر میدهند. تحول دیجیتال “استفاده از فناوریهای دیجیتال جدید، مانند موبایل، هوش مصنوعی، ابر، بلاکچین و فناوریهای اینترنت اشیا، برای امکانپذیر کردن بهبودهای عمده کسبوکار برای افزایش تجربه مشتری، سادهسازی عملیات یا ایجاد مدلهای کسبوکار جدید” است (وارنر و وگر، 2019، ص 326). پذیرش گسترده DTs به عنوان یکی از مهمترین تحولات اقتصادی و فناوری از زمان انقلاب صنعتی مورد ستایش قرار گرفته است (بهرادواج و همکاران، 2013).
Digital technologies (DTs) have resulted in innovations that have fueled global knowledge-based economic development. This systematic review of the literature focuses on the relationship between DTs and innovation. Drawing on the extant literature, we investigate 685 articles published in 41 journals from 1997 to 2023. We present the current state of different types of articles and the theoretical perspectives applied in the previous research. Based on topic modeling analyses and interpretations of existing work, we develop a meta-framework that distinguishes between the direct and indirect effects of DTs on innovation and considers four levels of potential heterogeneity affecting the relationship. Finally, we propose an agenda that emphasizes the avenues for future research on DTs and innovation. Introduction: Innovation, which encompasses value-creating activities for stakeholders through the introduction of new products, services, business models, or procedures, is vital for organizations aiming to develop and maintain a sustainable competitive advantage in an increasingly global and competitive market (Pavitt & Walker, 1976; West & Farr, 1989). To foster and facilitate innovation, companies invest heavily in digital technologies (DTs), which most studies have considered to encompass a wide range of information and communication technologies, including artificial intelligence, robotics, digital platforms, cloud computing, 3D printing, blockchain technology, big data, the Internet of Things (IoT), virtual reality, augmented reality, and a range of new cyber technologies (Nambisan, 2017; Rindfleisch et al., 2017; Wang, 2021; Yang et al., 2021). Organizations continuously adapt and transform their value-creation activities, organizational structures, and business models through digital transformation (Gomes et al., 2024; Nell et al., 2021). Digital transformation is “the use of new digital technologies, such as mobile, artificial intelligence, cloud, blockchain, and the Internet of things technologies, to enable major business improvements to augment customer experience, streamline operations, or create new business models” (Warner and Wäger, 2019, p. 326). The widespread adoption of DTs has been hailed as one of the most significant economic and technological developments since the Industrial Revolution (Bharadwaj et al., 2013).
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.