عنوان فارسی |
بررسی تطبیقی ارتباط انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش و عادی در شهر ایلام |
عنوان انگلیسی |
A Comparative Study of the Relationship Between Achievement Motivation, Creativity, and Academic Performance in Gifted and Regular Students in Ilam City |
رشته مرتبط |
  روانشناسی |
درسهای مرتبط | روش تحقیق و نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد برای پایان نامه |
اصول نگارش : رعایت شده و بر طبق استانداردهای وزارت علوم تهیه شده است | سال تهیه : 1403 |
فرمت تهیه : ورد (قابل ویرایش) و پی دی اف (pdf) | کیفیت نگارش : طلایی |
پاورپوینت این پروپوزال را چگونه میتوانم تهیه کنم؟ |
سفارش پاورپوینت این پروپوزال |
1. بیان مساله 2. اهمیت و ضرورت تحقیق 3. پیشینه تحقیق 4. اهداف تحقیق 5. فرضیه های تحقیق 6. مدل تحقیق 7. سوالات تحقیق 8. تعریف واژگان و اصطلاحات فنی و تخصصی 9. بیان جنبه نوآوری تحقیق 10. روش تحقیق 11. منابع فارسی و انگلیسی
این پروپوزال به عنوان یک نمونه کامل و کاربردی برای دانشجویانی که قصد دارند با روش نگارش پروپوزال آشنا شوند، تهیه شده است. در این پژوهش، رابطه بین انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام مورد بررسی قرار گرفته است. تمامی بخشهای استاندارد یک پروپوزال از جمله بیان مسئله، اهداف، فرضیات، پیشینه پژوهش و روش تحقیق به طور کامل در این نمونه گنجانده شده است. با مطالعه این پروپوزال، دانشجویان میتوانند به راحتی با ساختار و محتوای یک پروپوزال حرفهای آشنا شوند.
انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی سه عامل کلیدی هستند که در موفقیت تحصیلی دانشآموزان نقش بسزایی ایفا میکنند. تحقیقات متعددی نشان دادهاند که این سه عامل با یکدیگر در ارتباط هستند و بر یکدیگر تأثیر میگذارند. از اینرو، بررسی ارتباط بین این عوامل و مقایسه آن در دانشآموزان با ویژگیهای مختلف، از جمله دانشآموزان تیزهوش و عادی، میتواند به درک بهتر فرآیند یادگیری و عوامل مؤثر بر آن کمک کند. در این پژوهش، با تمرکز بر دانشآموزان شهر ایلام، به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستیم که آیا تفاوتهای معناداری در سطح انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی وجود دارد و در صورت وجود، این تفاوتها چه تأثیری بر عملکرد تحصیلی آنها دارد.
این پروپوزال در قالب فایل ورد (WORD) قابل ویرایش و PDF تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به یکی از صفحات آن قرار داده شده است:
انگیزه پیشرفت، نیروی درونی است که فرد را به سوی انجام کارها و دستیابی به اهداف، به ویژه در زمینه تحصیلی، سوق میدهد. این انگیزه، بر پایه تمایل فرد به موفقیت و اجتناب از شکست شکل میگیرد. افراد با انگیزه پیشرفت بالا، معمولاً تلاش بیشتری برای یادگیری و کسب موفقیت انجام میدهند و در برابر چالشها مقاومت بیشتری از خود نشان میدهند. انگیزه پیشرفت، به عنوان یک متغیر مهم در روانشناسی آموزشی، نقش بسزایی در تعیین عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد.
خلاقیت توانایی تولید ایدههای نو، بدیع و مفید است. افراد خلاق قادرند به روشهای غیرمتعارف به مسائل نگاه کنند و راه حلهای جدید برای مشکلات ارائه دهند. خلاقیت، فراتر از هوش است و شامل عواملی مانند انعطافپذیری ذهنی، تفکر واگرا، کنجکاوی و توانایی ترکیب ایدههای مختلف است. خلاقیت در زمینههای مختلف از جمله هنر، علم و فناوری اهمیت دارد و در موفقیت تحصیلی نیز نقش مهمی ایفا میکند.
عملکرد تحصیلی، نشاندهنده میزان موفقیت دانشآموز در یادگیری مطالب درسی و کسب نمرات است. این متغیر، با استفاده از ابزارهایی مانند آزمونها، تکالیف و پروژهها اندازهگیری میشود. عملکرد تحصیلی، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله هوش، انگیزه، خلاقیت، محیط یادگیری و عوامل فردی و اجتماعی قرار دارد. بهبود عملکرد تحصیلی، یکی از اهداف اصلی نظامهای آموزشی است و پژوهشگران بسیاری به دنبال یافتن راهکارهایی برای افزایش آن هستند.
در مجموع، این سه متغیر با یکدیگر در ارتباط هستند و بر یکدیگر تأثیر میگذارند. انگیزه پیشرفت بالا، میتواند به افزایش خلاقیت و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی منجر شود. به طور مشابه، دانشآموزان خلاق ممکن است انگیزه بیشتری برای یادگیری داشته باشند و در نتیجه عملکرد تحصیلی بهتری کسب کنند. عملکرد تحصیلی خوب نیز میتواند به تقویت انگیزه و خلاقیت دانشآموزان کمک کند.
دانشآموزان تیزهوش به دلیل تواناییهای شناختی بالاتر، معمولا از انگیزه پیشرفت و خلاقیت بیشتری برخوردار هستند. اما آیا این به معنای آن است که آنها همیشه عملکرد تحصیلی بهتری دارند؟ آیا عوامل دیگری مانند محیط یادگیری، حمایت خانواده و سبک تدریس معلمان نیز بر این ارتباط تأثیرگذار هستند؟ این پژوهش با هدف پاسخ به این پرسشها، به بررسی تطبیقی رابطه بین انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام میپردازد. نتایج این پژوهش میتواند به بهبود کیفیت آموزش و پرورش و طراحی برنامههای آموزشی مناسب برای دانشآموزان با ویژگیهای مختلف کمک کند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.