چگونه پایان نامه خوب بنویسیم؟

وقتی لیسانس میگیرید و برای کارشناسی ارشد وارد دانشگاه می شوید، یک دغدغه دیگر در زندگی شما ایجاد می شود و آن این است که “چگونه پایان نامه ارشد رو بنویسم“. دغدغه ای بسیار بزرگ که شما را در ترم های دانشگاهی گیج خواهد کرد و همیشه ذهن شما درگیرش خواهد شد که با کدام استاد این پایان نامه را اخذ کنم؟ از کجا باید شروع کنم؟ چطور این پایان نامه را دفاع خواهم کرد؟ آیا در جلسه دفاع من هم جرات خواهم داشت که از پایان نامه ای که نوشتم دفاع کنم؟! و سوالات بسیار زیادی که حتی ممکن است هرزگاهی به فکرتان خطور کند که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را بیخیال شوید!!! اما من اینجا می خواهم به شما قول بدم که نوشتن پایان نامه بسیار ساده است و فقط کافی است که با نحوه نگارش و کارهایی که باید انجام بدید آشنا شوید و بقیه دیگه کاری نیست. پس شروع کنیم تا ببینیم چه کارهایی می شود انجام داد.

یک نمونه از پایان نامه کارشناسی ارشد

قبل از هر چیزی در زیر یک پایان نامه کارشناسی ارشد رو من قرار دادم که یک نگاه کلی به این پایان نامه بندازید. اصلا رشته ای که دارید مهم نیست! هر رشته ای که هستید یک نگاه کلی به این پایان نامه بندازید. این پایان نامه به زبان انگلیسی هست و باز مشکلی نداره و فقط یک نگاه کردن رو من از شما خواستم. وقتی میگم نگاه کلی یعنی سرفصل های این پایان نامه رو ببینید:

عنوان این پایان نامه خارجی مربوط رضایت شغلی کارکنان بانک است. حالا اگر رشته تون هر رشته ای بغیر از مدیریت و حسابداری هم باشه مشکلی نداره چون سرفصل های همه رشته ها یکی هستند و فقط در جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند.

حالا بهم بگید:

فصل اول

فصل 1 چیه؟ حتما میگید introduction یا همون مقدمه! آره دقیقا. همه پایان نامه ها با مقدمه شروع می شوند. حالا بذارید توضیح بدیم در مقدمه یک تز چه چیزی باید بنویسیم؟

ببینید شما برای نگارش پایان نامه، اول باید یک پروپوزال ارائه بدید و ما در مورد نوشتن پروپوزال براتون توضیحات کافی ارائه داده ایم. پس ما اینجا فرض میکنیم که شما پروپوزالتون رو دادید. حالا در فصل مقدمه باید این پروپوزالی که ارائه داده اید رو مفصل تر بنویسید. مثلا بگید چه ایده ای دارید برای رضایت شغلی کارکنان؟ البته همانطور که گفتم مقدمه رو شما در هنگام نوشتن پروپوزال یاد گرفته اید. حالا اگر از نمونه پایان نامه خودمون که در بالا آپلود شده بخواهیم استفاده کنیم باید این قسمت، سرفصل های زیر رو داشته باشه:

قدیم کارکنان چطوری کار می کردن؟ آیا اصلا رضایت داشتن مهم هست یا نیست؟ و در نهایت ایده شما که از یک مقاله در هنگام نوشتن پروپوزال برداشته شده بود رو بسطش میدید. مثلا میگید در مقاله فلان، فلانی این کار رو انجام داده و ما در این پایان نامه، این کار رو هم اضافه کردیم. مثلا آقای x رضایت شغلی رو فقط با دید مالی نگاه کرده ولی ما علاوه بر اون اومدیم در این تز امتیاز مسافرت رو هم بهش اضافه کردیم!!! چقد ایده خوبیه؟!! خب حالا باید بدونید ماکزیمم صفحه مربوط به این قسمت 3-10 صفحه هست و باید در این تعداد صفحه موضوع رو تموم کنید.

حالا بریم قسمت بعدی.

فصل دوم

قسمت بعدی نوشته COMMISSIONER!

خب باید بگم این قسمت در بعضی پایان نامه های خارجی هست و معمولا من در پایان نامه های ایرانی چنین چیزی ندیدم. در حقیقت این قسمت رو ما در ایران در همون فصل یک مینویسیم و نیازی نیست این بخش رو مجزا کنیم.

پس بریم قسمت بعدی که نوشته THEORIES OF JOB SATISFACTION ! یعنی چی؟ یعنی همون قسمت تاریخچه در پایان نامه های خودمون. حالا فک میکنید اینجا چه کارهایی رو باید انجام بدید؟ خب جواب سوال خیلی ساده است. هر موضوعی که دارید رو فارسی کنید مثلا اگر رشته تون مهندسی برق هست یا هر چی هست یک کلمه کلیدی داره پایان نامه شما. مثلا در این پایان نامه نمونه این کلمه کلیدی بود “رضایت شغلی”. درسته؟ خب حالا بیاید سایت فرداپیپر و این کلمه رو در قسمت جستجو سرچش کنید.

جستجو

حالا بعد از اینکه این کلمه رو سرچ کردید به نظرتون سایت براتون چی میاره؟ همه مقالات ترجمه شده در این زمینه رو براتون لیست میکنه. شکل زیر خروجی همین جستجوی ما هست. حالا شما هر عنوانی دارید کافیه قسمت مهمش رو سرچ کنید تا مقالات انگلیسی ترجمه شده رو براتون لیست کنه و بعد بهتون بگم چیکار میکنید!:)

جستجو مقاله

کافیه چند تا از این مقالات رو بخونید و خلاصه کنید. مثلا اینجوری مینویسید که در مقاله شماره 1 که آقا/خانم … نوشته به موضوع رضایت شغلی … پرداخته شده  است و خروجی کارهاشون هم … بوده است. یعنی برای هر مقاله که در زمینه رضایت شغلی هست چیزی حدود 1 صفحه می نویسید. انگار دارید خلاصه میکنید مقاله رو در 1 صفحه. حالا اگه مثلا موضوعتون در زمینه مهندسی برق یا مکانیک یا حسابداری و … هم باشه هیچ فرقی نداره و شیوه کار دقیقا همینه.

پس فصل 2 پایان نامه ما شد خلاصه ای از کارهای قبلی اما به شیوه علمی باید بنویسید و این کارها رو کامل و جامع اما در یک صفحه بتونید تکمیل کنید اگر این کار رو بلد نیستید باید بهتون بگم انشاتون خیلی ضعیف بوده و این کار بسیار ساده است.

باز هم میگید این کار خیلی سخته؟ اشکالی نداره من راحت تر میکنم براتون:) ما در سایت فرداپیپر اومدیم پایان نامه های خارجی رو قرار دادیم که انگلیسیشون رایگان هست و شما میتونید پایان نامه های انگلیسی رایگان رو دریافت کنید که مشابه موضوع خودتون هست و از اونجا فصل 2 رو کپی کنید:)))) البته میگم این کار، کار ساده ای است و اگر نیاز به ترجمه ش دارید از سایت ما خرید کنید و راحت ازش استفاده کنید. دیگه ساده تر از این نداریم. قیمت ها هم بسیار ارزان هست و این پایان نامه ها میتونن بسیار بهتون در زمینه کاریتون کمک کنند. اما اگر با مقالات خودتون میتونید خلاصه کنید نیاز به هزینه کردن نیست و راحت میتونید خودتون این کار رو انجام بدید.

حالا بریم

فصل سوم

که همون JOB SATISFACTION IN THE BANKING SECTOR! هست. در واقع در این فصل همون مقالات رو استفاده کرده. یعنی چی؟ شاید می پرسید ما که در فصل 2 ازشون استفاده کردیم خب باز هم؟؟؟ آره. در این قسمت میایم از قسمت خاص مقالات استفاده میکنیم. یعنی قسمت روش های مقالات. بذارید راحت ترتون کنم. در این قسمت میگیم فلانی در مقاله فلان از این شیوه استفاده کرده بود و این شیوه اینجوری بود. یعنی شیوه های مقالات رو تشریح میکنیم. برای اینکه راحت تر بفهمید موضوع چیه من اینجا یک مقاله قرار میدم اینبار مربوط به یک رشته دیگه مثلا روانشناسی:

خب ببینید مقاله در حقیقت کوچیک شده پایان نامه هست. بخش 3 این مقاله

 Activity as the Basis of Development.
خب در اینجا اومده شیوه ی مقاله رو تشریح کرده. یعنی موضوع پایان نامه اش که بوده “ساز و کارهای روانشناختی رشد شناسی در زمینه روانشناسی رشد” در این قسمت تحقیقات مربوط به کودکی و نوجوانی و … رو تشریح کرده و گفته ما باید پیش دبستانی رو هم در رشد کودکان در نظر بگیریم و … . یعنی اصلی ترین چیزی که این مقاله نویس بهش دست یافته رو اینجا نوشته.
پس شما هم در فصل 3 باید همین کار رو انجام بدید.
حالا بریم

فصل چهارم

که خیلی مهمه و میشه همون METHODOLOGY!
بله در این قسمت شما باید ایده تون رو شرح بدید و خروجی ایده تون رو کامل تشریح کنید. مثلا بگید ما پرسشنامه هایی آماده کردیم و از 50 نفر تحقیق کردیم و براساس پرسشنامه به این نتیجه رسیدیم که اکثریت دوست دارند شرکت خودش با هزینه خودش مثلا 5 میلیون، کارکنان رو به مسافرت بفرسته به جای نقد دادن 5 میلیون و این کار باعث افزایش رضایت میشه! به همین سادگی. یعنی شیوه خودتون رو توضیح میدید.
پس شالوده پایان نامه تا اینجا چی شد؟ در فصل 1 توضیح دادید که این پایان نامه درمورد موضوع … است و در مورد کلیات کارهای دیگران صحبت کردید و ایده خودتون رو که نوآوری خوبی هست تشریح کردید. در فصل 2 به مقالات دیگران پرداختید و همش رو توضیح دادید و در فصل 3 روش های مقالات رو توضیح دادید و در فصل 4 رسیدید به روش خودتون و روش خودتون رو توضیح دادید.
حالا

فصل پنجم

فصل آخر همون نتیجه گیری:
خب دیگه حالا همه این 4 فصل رو در نیم صقحه تا 1 صفحه خلاصه کنید و بگید که خروجی کار شما چه مشکل اساسی رو حل کرد. و تمام.
اگر دنبال مقاله در زمینه کار خودتون هستید یا دنبال پایان نامه خارجی هستید و نمیتونید پیدا کنید ما در خدمتیم. پیامک، تماس، تلگرام، واتساپ با شماره 09360147484 تماس بگیرید تا ما راهنماییتون کنیم. حتی اگر در نگارش پایان نامه مشکلی دارید با ما در میان بگذارید.

مقالات ترجمه شده

نماد اعتماد الکترونیکی

پشتیبانی

logo-samandehi