چگونه یک پروپوزال خوب بنویسیم؟

هر چقدر بیشتر مطالعه کنید، بیشتر پروپوزال و مقاله بخونید بهتر میتونید یک پروپوزال خوب بنویسید. روی هر بخش باید روزها فکر کنید. فراموش نکنید اولین مورد برای نوشتن، علاقه داشتن هست. اگر به موضوعتون علاقه ندارید، کنار بگذارید. یکی از دوستان تعریف میکردن که در مورد مدیریت استعداد میخواستند پروپوزال بنویسند. تعریف میکردند هر روز خواب استعداد میبینند:)

در مقاله قبلی که لینکش رو قرار دادم شما میتونید با نحوه نوشتن پروپوزال کامل آشنا بشید:

پروپوزال نویسی

پروپوزال جدید

حالا اگر تمایل دارید یک پروپوزال خوب و جدیدی بنویسید باید از مقالات جدیدتر استفاده کنید. مثلا الان که سال 2021 هستیم شما باید از مقالات سال 2020-2021 استفاده کنید. هر مقاله ای که مطالعه میکنید ساختاری شبیه به پرپوزال دارد. یعنی ابتدا چکیده-تاریخچه-اهمیت موضوع-بدنه اصلی- نتیجه گیری. شما هر مقاله یا هر نوشته ای با این ساختار را مطالعه کنید، کم کم این ساختار در ذهن شما نقش می بندد. شاید باور نکنید من تا به الان بیش از 100 پرپوزال نوشتم و الان هر گزارشی در شرکت از من خواسته شود، من مثل یک پروپوزال مینویسم.

پس ذهن خود را در هر موضعی همانند ساختار یک مقاله پرورش دهید.

سعی کنید ایده پردازی کنید! واقعا هر چیزی که به ذهن آدم میرسه قابل تحقق یافتنه. بی شک شما هر موضوعی که میخونید و هر ایده ای که به ذهنتون میرسه مطمئنا شدنی هست.

شنیدید میگن هر کسی رویاپردازی میکنه بدونه میتونه بهش برسه چون اگه نمیتونست رویاپردازی هم نمیکرد.

پس در کل هر چقدر بیشتر فکر کنید و هر چقدر ساختار ذهنتان را مثل ساختار مقاله کنید خواهید تونست یک پروپوزال خوب بنویسید. در زیر تمام شرایطی که نیازهست تا بتوانید نگارش خوبی داشته باشید را به صورت لیست تهیه کرده ایم.

1- مطالعه ی بیشتر ( تا میتونید مقالات جدید در مورد موضوعتون بخونید)

2- به موضوعتون علاقه داشته باشید و گر نه هرگز نمیتونید نویسنده خوبی باشید.

3- ساختار ذهنی خود را مثل ساختار مقاله در هر موضوع درست کنید. یعنی در هر موضوعی که پیش میاد اول اهمیت بعد اصل موضوع و در نهایت نتیجه گیری

4- شروع به نوشتن کنید. مطمئن باشید تا ننویسید نویسنده نخواهید شد.

5- نمونه پروپوزال حتما بخونید.

6- از فردی که قبلا پروپوزال نوشته بخواهید نوشته ی شما را اصلاح کند.

امیدوارم شما هم بتونید در نگارش پرپوزالتون چه کاری و چه دانشگاهی موفق باشید.

مقالات ترجمه شده

نماد اعتماد الکترونیکی

پشتیبانی

logo-samandehi