دانلود پاورپوینت مطالعه ای بر سواد رسانه ای

عنوان فارسی

مطالعه ای بر سواد رسانه ای: تعاریف، کارکردها، مولفه ها و ضرورت ها

درسهای مرتبط

  مدیریت فناوری اطلاعات

تعداد اسلاید : 33 فرمت : pptx
قابلیت چاپ و پرینت : دارد کیفیت طراحی : طلایی
سال طراحی : 1403 برای ارائه کلاسی مناسب است؟ بله
قابلیت ویرایش : دارد برای دفاعیه ارشد و دکتری مناسب است؟ بله
پاورپوینت مدیریت
قیمت دانلود :
44,400 تومان
توضیحات

در این پاورپوینت به بررسی مفاهیم و مبانی سواد رسانه ای پرداخته شده و کارکردها و اهمیت آن نیز بررسی شده است. این فایل در فرمت pptx بوده و کاملا قابل ویرایش و شخصی سازی می باشد و با استفاده از اسلایدهای گرافیکی و جذاب آن می توانید یک ارائه بی نقص و حرفه ای داشته باشید.

سواد رسانه ای، چارچوبی برای دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی، ایجاد و مشارکت با شکل های مختلف پیام ها (از چاپی گرفته تا ویدئویی و اینترنتی) فراهم می کند. این چارچوب موجب درک نقش رسانه ها در جامعه و همچنین مهارت های ضروری ارزیابی و خودبیانگری شهروندان در یک دموکراسی محور می شود. به عبارت دیگر، این فرآیند، توانایی به کارگیری مهارت های تفکر انتقادی در پیام ها، نشانه ها و نمادهای منتقل شده از طریق رسانه های جمعی، محسوب می شود.

در ادامه می توانید بخشی از این پاورپوینت را در قالب یک ویدئو، مشاهده نمایید، لازم به ذکر است که کل اسلایدهای این پاورپوینت، در این ویدئو قرار نگرفته و تنها تعدادی از اسلایدها به عنوان نمونه قرار داده شده اند. برای دریافت فایل پاورپوینت قابل ویرایش، می توانید اقدام به خرید این محصول از سایت نمایید.

    

ما در دنیایی زندگی می کنیم که از انواع رسانه ها، از روزنامه گرفته تا رادیو، تلویزیون و اینترنت، اشباع شده است. به کمک این فرآیند می توانیم همه پیام های رسانه ای که روزانه با آنها مواجه ایم را درک و ارزیابی کنیم و ما را در مورد انتخاب بهتر آنچه برای خواندن، تماشا کردن و گوش دادن انتخاب می‌کنیم، توانمند می سازد. همچنین به ما کمک می کند تا اعضای جامعه را باهوش تر و تیزبین تر نماییم. این فرآیند به عنوان یک مهارت ضروری در قرن بیست و یکم توسط مربیان و محققان از جمله روانشناسان رسانه ای مشاهده می شود.

با این حال، بسیاری از مردم هنوز رسانه را سرگرمی بی ضرر می دانند و ادعا می کنند که تحت تأثیر پیام های آن قرار ندارند. با این حال، یافته های تحقیقات همواره نشان می دهند که مردم، تحت تأثیر پیام های رسانه ای قرار دارند که آن ها را رصد می کنند. مداخلات و آموزش این حوزه، به کودکان و بزرگسالان کمک می کند تا تأثیر رسانه ها را بشناسند و دانش و ابزارهایی در اختیار آنها قرار می دهد تا تأثیر آن را کاهش دهند.

این پاورپوینت در 33 اسلاید آماده شده و در ادامه نیز، اسلاید شماره 15 آن قرار داده شده است:

نقش سواد رسانه ای در بحران های اجتماعی

سواد رسانه ای، مفهوم گسترده سواد است که شامل توانایی دسترسی و تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای می شود و همچنین با استفاده از قدرت اطلاعات و ارتباطات موجب ایجاد، بازتاب و اقدام در جهت ایجاد تغییر در جهان می گردد. این موضوع به یک رسانه محدود نمی شود و به عنوان مجموعه ای از شایستگی ها درک می گردد که برای کار، زندگی و حق شهروندی ضروری است. آموزش این حوزه نیز، فرآیندی است که برای ارتقای شایستگی ها در این زمینه، مورد استفاده قرار می گیرد و هدف آن، افزایش آگاهی در مورد اثرگذاری رسانه ها و ایجاد جایگاهی فعال در مقابل رصد و ایجاد رسانه است. آموزش این فرآیند، بخشی از برنامه درسی بسیاری از کشورها محسوب می شود و محققان و مربیان رسانه، در جامعه بین رشته ای جهانی از مجلات علمی و حرفه ای و انجمن های عضویت ملی برای به اشتراک گذاری دانش این حوزه، استفاده می کنند.

در ادامه، اسلاید شماره 22 این پاورپوینت، قرار داده شده است:

اهمیت سواد رسانه ای

شواهدی که در مورد مزایای سواد رسانه ای وجود دارد، نشان می دهد که این موضوع برای افراد در هر سنی ارزشمند است و به آن ها یاد می دهد تا مصرف کنندگان رسانه انتقادی باشند. محققین اظهار داشته اند که تمام پیام های رسانه ای دارای چهار بعد هستند:

  • شناختی: اطلاعاتی که منتقل می شوند
  • عاطفی: احساسات زمینه سازی که بیان می شوند
  • زیبایی شناسی: دقت و هنرمندی کلی پیام
  • اخلاقی: ارزش هایی که از طریق پیام منتقل می شوند

روانشناسان این حوزه اشاره کرده اند که ما می توانیم از این چهار بعد به عنوان نقطه شروع برای بهبود مهارت های خود در این حوزه، استفاده کنیم. برای مثال، فرض کنید هنگام پخش آنلاین ویدیوها، در معرض تبلیغ یک داروی کاهش وزن معجزه آسا قرار داریم. برای ارزیابی بهتر آنچه که تبلیغ واقعاً می خواهد به ما بگوید، می توانیم آن را به صورت زیر تقسیم کنیم:

  • در بعد شناختی، می‌توانیم با پرسیدن برخی از سؤالات زیر، ارزیابی کنیم که آگهی چه اطلاعاتی را به ما منتقل می‌کند: آگهی وعده می دهد که دارو چه کاری را انجام خواهد داد؟ آیا این احتمال وجود دارد که دارو بتواند به آن وعده ها عمل کند؟ چه کسی به این نوع دارو نیاز دارد؟
  • در بعد عاطفی، می‌توان احساساتی را که سازنده آگهی می‌خواهد ما احساس کنیم را ارزیابی نماییم: آیا آنها می‌خواهند ما نسبت به وزن خود احساس تزلزل داشته باشیم؟ آیا آنها می خواهند که ما راه های مثبتی را تصور کنیم که این دارو می تواند زندگی ما را تغییر دهد؟ آیا آنها از ما می‌خواهند رضایتی را تصور کنیم که پس از درمان سریع دارو احساس خواهیم کرد؟
  • در بعد زیبایی‌شناختی، می‌توانیم تعیین کنیم که تبلیغ چگونه از پیام‌ها و تصاویر استفاده می‌کند تا ما باور کنیم که این محصول به وعده‌هایش عمل می‌کند: آیا آگهی تصاویر «قبل» و «بعد» از شخصی را نشان می‌دهد که ظاهراً دارو را مصرف کرده است؟ آیا تصویر «قبل» غمگین و تصویر «بعد» شاد به نظر می رسد؟ آیا آگهی رضایت مندی افرادی را ارائه می دهد که به عنوان متخصص شناخته می شوند؟
  • در بعد اخلاقی، می‌توانیم آنچه را که سازندگان تبلیغات می‌خواستند بگویند را بررسی کنیم: آیا لاغری را با شادی یکی می‌دانند؟ آیا آنها این پیام را ارسال می کنند که وقتی فردی اضافه وزن دارد، دچار شکست اخلاقی است؟ آیا آنها می گویند که فرد برای محبوب و محترم بودن، باید لاغر شود؟

این امر، یکی از راه های یادگیری تمرین سواد رسانه ای در زندگی روزمره است. به یاد داشته باشید، هدف از سواد رسانه ای، این نیست که کمتر از رسانه ها بهره مند شویم، بلکه این است که ابزارهایی را در اختیار مردم قرار دهیم تا مصرف کنندگان فعال رسانه باشند.


سفارش ترجمه

دیدگاهها

  1. بهرام زاده

    سلام
    موضوع جالبی رو کار کردین
    خیلی حرفه ای

    • مرتضی موسی زاده

      سلام
      ممنون از انتخاب شما

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پنج =

مقالات ترجمه شده

نماد اعتماد الکترونیکی

پشتیبانی

logo-samandehi